Kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistävät ja estävät tekijät Kainuun hyvinvointialueen kotihoidossa
Partanen, Anni (2025)
Partanen, Anni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079617
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistävien ja estävien tekijöiden kartoittaminen asiakasnäkökulmasta. Tavoitteena oli kasvattaa asiakasymmärrystä kuvapuhelinpalvelusta, jota opinnäytetyön toimeksiantaja, Kainuun hyvinvointialue voi hyödyntää jatkossa kuvapuhelinpalvelun asiakaslähtöisen palvelupolun laatimisessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui iäkkäiden henkilöiden teknologisten ratkaisujen käyttöä mahdollistavia sekä estäviä tekijöitä käsittelevistä tutkimuksista sekä teknologian domestikaatiosta eli kesyttämisestä iäkkäiden syrjäseudulla asuvien henkilöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön lähestymistapana hyödynnettiin palvelumuotoilua sekä tuplatimantti-prosessimallia, josta opinnäytetyössä toteutettiin kaksi ensimmäistä vaihetta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kuvapuhelinpalvelun asiakkailta kasvotusten heidän kotonaan. Haastattelumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja he olivat kaikki iältään yli 75-vuotiaita. Haastattelun teemat mukailivat teknologian domestikaatioprosessia sekä palvelupolkuajattelua. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla pelkistämällä, ryhmittelemällä ja luokittelemalla.
Kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä palvelun aloitusvaiheessa olivat motivaatio palvelun käyttöönottoon ja myönteinen asenne sekä osallisuuden huomioiminen laitetta tuotaessa. Ohjauksen saanti laitteen käyttöön koettiin tärkeäksi. Käytön aikana edistävinä tekijöinä korostuivat helppokäyttöisyys ja tuen saanti ongelmatilanteissa sekä turvallisuuden ja sosiaalisen kanssakäymisen lisääntyminen. Käyttöä edisti se, että palvelusta tuli osa asiakkaan arkea ja päiväjärjestystä. Käyttöä estäviä tekijöitä palvelua aloitettaessa oli puutteellinen tiedonsaanti ja osallistuminen päätöksentekoon. Käytön aikana estävinä tekijöinä korostuivat tekniset ja yksityisyydensuojaan liittyvät huolet sekä se, ettei kuvapuhelinpalvelu sopinut asiakkaan arkeen tai ollut tarpeellinen. Opinnäytetyössä kootun asiakasymmärryksen pohjalta voidaan jatkossa laatia kuvapuhelinpalvelun asiakaslähtöinen palvelupolkukuvaus.
Opinnäytetyön lähestymistapana hyödynnettiin palvelumuotoilua sekä tuplatimantti-prosessimallia, josta opinnäytetyössä toteutettiin kaksi ensimmäistä vaihetta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kuvapuhelinpalvelun asiakkailta kasvotusten heidän kotonaan. Haastattelumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä viisi ja he olivat kaikki iältään yli 75-vuotiaita. Haastattelun teemat mukailivat teknologian domestikaatioprosessia sekä palvelupolkuajattelua. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla pelkistämällä, ryhmittelemällä ja luokittelemalla.
Kuvapuhelinpalvelun käyttöä edistäviä tekijöitä palvelun aloitusvaiheessa olivat motivaatio palvelun käyttöönottoon ja myönteinen asenne sekä osallisuuden huomioiminen laitetta tuotaessa. Ohjauksen saanti laitteen käyttöön koettiin tärkeäksi. Käytön aikana edistävinä tekijöinä korostuivat helppokäyttöisyys ja tuen saanti ongelmatilanteissa sekä turvallisuuden ja sosiaalisen kanssakäymisen lisääntyminen. Käyttöä edisti se, että palvelusta tuli osa asiakkaan arkea ja päiväjärjestystä. Käyttöä estäviä tekijöitä palvelua aloitettaessa oli puutteellinen tiedonsaanti ja osallistuminen päätöksentekoon. Käytön aikana estävinä tekijöinä korostuivat tekniset ja yksityisyydensuojaan liittyvät huolet sekä se, ettei kuvapuhelinpalvelu sopinut asiakkaan arkeen tai ollut tarpeellinen. Opinnäytetyössä kootun asiakasymmärryksen pohjalta voidaan jatkossa laatia kuvapuhelinpalvelun asiakaslähtöinen palvelupolkukuvaus.