Päätän, pystyn ja pääsen porukkaan : itsemääräämisteoria neurokirjon oppijoiden tukemisen ohjenuorana
Kurra, Sirpa (2025)
Kurra, Sirpa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079802
Tiivistelmä
Musiikkipedagogit kohtaavat työssään yhä enemmän oppilaita, jotka tarvitsevat oppimisessaan useita erilaisia tukimuotoja. Pedagogien koulutus ei välttämättä ole vastannut tähän tarpeeseen ja järjestämissäni koulutusiltapäivissä varsinkin neuropsykiatrisista vaikeuksista kärsivien oppilaiden kanssa toimimiseen musiikkipedagogit toivoivat käytännön toimintaohjeita.
Opinnäytetyöni ensisijaisena päämääränä oli koota aiheesta mahdollisimman käytännönläheinen tietopaketti musiikkipedagogeille. Tavoitteena oli tiiviisti kuvailla tavallisimmat neuropsykiatriset diagnoosit ja niiden vaikutukset oppimiseen. Näiden lisäksi pyrkimyksenä oli pohtia, mitkä peri-aatteet auttaisivat pedagogia yleensäkin toimintatapojensa arvioinnissa ja uusien kehittämisessä.
Neurokirjoon ja motivaatioteorioihin tutustuminen tapahtui kirjallisuuskatsauksena. Myös käytännön toimintatapojen kehittämiseen valikoitui uusia näkökulmia kirjallisuudesta. Keräsin muistiinpanoja ja omia didaktisia sovellutuksiani musiikkipedagogeille erityisopettajan näkökulmasta musiikkipedagogiopintojeni aikana. Työtehtäväni niin erityisopettajana, musiikinopettajana kuin instrumenttiopettajanakin mahdollistivat tutkielmaan kerättyjen toimintatapojen testaamisen vuosien 2019–2025 aikana. Motivaatioon liittyvät tekijät osoittautuivat ratkaiseviksi opetusmenetelmien toimivuuden suhteen ja tästä syystä opinnäyte laajeni käsittelemään motivaatioteorioiden perusteita ohjaamisen ja opettamisen ohjenuorana.
Käytännön opetustyössä kävi ilmi, että autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden huomioiminen auttoi opiskelijoiden kanssa parempiin tuloksiin. Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian mukaan sisäisen motivaation toteutuminen on mahdollista, jos em. kolme psykologista perustarvetta täyttyvät. Itsemääräämisteoria antoi hyvän pohjan opetusmenetelmien kehittämiselle sekä jäsensi pedagogin menetelmällisiä työkaluja helpommin hahmotettaviksi ja perusteltaviksi.
Musiikkipedagogeilta ja alan opiskelijoilta saadun palautteen perusteella käytännönläheisille erityispedagogisesti suuntautuneille koulutuksille ja materiaaleille on tarvetta, jotta erilaiset oppijat voitaisiin kohdata sensitiivisemmin ja heitä voitaisiin tukea paremmin opinnoissaan. Itsemääräämisteoriaan pohjautuvien menetelmien kehittämistä instrumenttiopetukseen voisi laajentaa useiden eri oppimisvaikeuksien näkökulmasta. Aihepiirin pohdinta johtaa väistämättä myös musiikkioppilaitosten esteettömyyden arviointiin, joka olisi oma, tärkeä tutkimusaiheensa.
asiasanat: neuropsykiatriset häiriöt, motivaatio, oppiminen, erityisopetus Music pedagogues are increasingly encountering students who require various forms of support in their learning. The training of pedagogues may not have adequately addressed this need, and in the training afternoons I organized, practical guidelines were particularly requested for working with students suffering from neuropsychiatric difficulties.
The primary goal of my thesis was to compile a practical information package on the subject for music pedagogues. The aim was to concisely describe the most common neuropsychiatric diagnoses and their impact on learning. Additionally, the goal was to consider which principles would generally help pedagogues in evaluating and developing their teaching methods.
The exploration of neurodiversity and motivation theories was conducted as a literature review. New perspectives from the literature were also selected for the development of practical approaches. I collected notes and my own didactic applications for music pedagogues from the perspective of a special education teacher during my music pedagogy studies. My roles as a special education teacher, music teacher, and instrument teacher enabled the testing of the approaches gathered in the thesis during the years 2019-2025. Factors related to motivation proved to be crucial for the effectiveness of teaching methods, and for this reason, the thesis expanded to cover the basics of motivation theories as a guiding principle for teaching and instruction.
In practical teaching, it became evident that considering autonomy, competence, and relatedness helped achieve better results with students. According to Deci and Ryan's self-determination theory, the realization of intrinsic motivation is possible if the three aforementioned psychological basic needs are fulfilled. Self-determination theory provided a good foundation for the development of teaching methods and structured the pedagogical tools in a way that made them easier to understand and justify.
Based on feedback from music pedagogues and students in the field, there is a need for practical training and materials focused on special education to better meet the needs of diverse learners and support them more effectively in their studies. The development of methods based on self-determination theory for instrument teaching could be expanded from the perspective of various learning difficulties. Reflecting on this topic inevitably leads to the evaluation of the accessibility of music schools, which would be an important research topic in itself
keywords: neuropsychiatric disorders, motivation, learning, special education
Opinnäytetyöni ensisijaisena päämääränä oli koota aiheesta mahdollisimman käytännönläheinen tietopaketti musiikkipedagogeille. Tavoitteena oli tiiviisti kuvailla tavallisimmat neuropsykiatriset diagnoosit ja niiden vaikutukset oppimiseen. Näiden lisäksi pyrkimyksenä oli pohtia, mitkä peri-aatteet auttaisivat pedagogia yleensäkin toimintatapojensa arvioinnissa ja uusien kehittämisessä.
Neurokirjoon ja motivaatioteorioihin tutustuminen tapahtui kirjallisuuskatsauksena. Myös käytännön toimintatapojen kehittämiseen valikoitui uusia näkökulmia kirjallisuudesta. Keräsin muistiinpanoja ja omia didaktisia sovellutuksiani musiikkipedagogeille erityisopettajan näkökulmasta musiikkipedagogiopintojeni aikana. Työtehtäväni niin erityisopettajana, musiikinopettajana kuin instrumenttiopettajanakin mahdollistivat tutkielmaan kerättyjen toimintatapojen testaamisen vuosien 2019–2025 aikana. Motivaatioon liittyvät tekijät osoittautuivat ratkaiseviksi opetusmenetelmien toimivuuden suhteen ja tästä syystä opinnäyte laajeni käsittelemään motivaatioteorioiden perusteita ohjaamisen ja opettamisen ohjenuorana.
Käytännön opetustyössä kävi ilmi, että autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden huomioiminen auttoi opiskelijoiden kanssa parempiin tuloksiin. Decin ja Ryanin itsemääräämisteorian mukaan sisäisen motivaation toteutuminen on mahdollista, jos em. kolme psykologista perustarvetta täyttyvät. Itsemääräämisteoria antoi hyvän pohjan opetusmenetelmien kehittämiselle sekä jäsensi pedagogin menetelmällisiä työkaluja helpommin hahmotettaviksi ja perusteltaviksi.
Musiikkipedagogeilta ja alan opiskelijoilta saadun palautteen perusteella käytännönläheisille erityispedagogisesti suuntautuneille koulutuksille ja materiaaleille on tarvetta, jotta erilaiset oppijat voitaisiin kohdata sensitiivisemmin ja heitä voitaisiin tukea paremmin opinnoissaan. Itsemääräämisteoriaan pohjautuvien menetelmien kehittämistä instrumenttiopetukseen voisi laajentaa useiden eri oppimisvaikeuksien näkökulmasta. Aihepiirin pohdinta johtaa väistämättä myös musiikkioppilaitosten esteettömyyden arviointiin, joka olisi oma, tärkeä tutkimusaiheensa.
asiasanat: neuropsykiatriset häiriöt, motivaatio, oppiminen, erityisopetus
The primary goal of my thesis was to compile a practical information package on the subject for music pedagogues. The aim was to concisely describe the most common neuropsychiatric diagnoses and their impact on learning. Additionally, the goal was to consider which principles would generally help pedagogues in evaluating and developing their teaching methods.
The exploration of neurodiversity and motivation theories was conducted as a literature review. New perspectives from the literature were also selected for the development of practical approaches. I collected notes and my own didactic applications for music pedagogues from the perspective of a special education teacher during my music pedagogy studies. My roles as a special education teacher, music teacher, and instrument teacher enabled the testing of the approaches gathered in the thesis during the years 2019-2025. Factors related to motivation proved to be crucial for the effectiveness of teaching methods, and for this reason, the thesis expanded to cover the basics of motivation theories as a guiding principle for teaching and instruction.
In practical teaching, it became evident that considering autonomy, competence, and relatedness helped achieve better results with students. According to Deci and Ryan's self-determination theory, the realization of intrinsic motivation is possible if the three aforementioned psychological basic needs are fulfilled. Self-determination theory provided a good foundation for the development of teaching methods and structured the pedagogical tools in a way that made them easier to understand and justify.
Based on feedback from music pedagogues and students in the field, there is a need for practical training and materials focused on special education to better meet the needs of diverse learners and support them more effectively in their studies. The development of methods based on self-determination theory for instrument teaching could be expanded from the perspective of various learning difficulties. Reflecting on this topic inevitably leads to the evaluation of the accessibility of music schools, which would be an important research topic in itself
keywords: neuropsychiatric disorders, motivation, learning, special education