3-6-vuotiaiden lasten vertaissuhteiden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Paavola, Henna; Pajukangas, Iida; Säkkinen, Maleena (2025)
Paavola, Henna
Pajukangas, Iida
Säkkinen, Maleena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089825
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, mitä jo ennestään tiedetään 3–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteiden tukemisesta varhaiskasvatuksessa sekä ymmärtää ilmiötä monipuolisesti. Tavoitteenamme oli koota ilmiöstä tietoa varhaiskasvatuksen ammattilaisille sekä lisätä omaa tietämystämme aiheesta. Koottu tieto auttaa ammattilaisia ja opiskelijoita tulemaan tietoiseksi vertaissuhteiden merkityksestä sekä saamaan keinoja niiden tukemiseksi. Tietoperustassa käsitellään vertaissuhteita ja kaveritaitoja varhaiskasvatuksessa sekä 3–6-vuotiaiden sosioemotionaalista kehitystä.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusaineistoksi valikoitui seitsemän aineistoa. Tutkimusaineistot analysoitiin sisällönanalyysilla. Tuloksiksemme muodostui vertaissuhteiden tukemisen tavoista kertovat alaluokat, joita ovat esimerkiksi uuden oppimisen sekä vuorovaikutuksen tukemisen keinot, kiusaamiseen ja syrjintään puuttuminen, aikuisen ohjaava läsnäolo lasten välisissä vuorovaikutustilanteissa, vertaissuhteita tukevat toimintatavat sekä oppimisympäristö. Johtopäätöksissä totesimme merkityksellisiksi vertaissuhteiden tukemisen keinoiksi mm. leikin tukemisen, sosioemotionaalisten taitojen opettamisen sekä kiusaamisen ja syrjinnän ehkäisyn.
Ehdotamme jatkotutkimusaiheeksi päiväkotiryhmän tilojen muokkauksen vaikutusta liikuntarajoitteisen lapsen vertaissuhteisiin sekä inklusiivisen erityisryhmän ja tavallisen ryhmän ei-erityisten lasten erojen tutkimista esimerkiksi suvaitsevaisuudessa, hyvinvoinnissa, koulumenestyksessä tai mielenterveydessä.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusaineistoksi valikoitui seitsemän aineistoa. Tutkimusaineistot analysoitiin sisällönanalyysilla. Tuloksiksemme muodostui vertaissuhteiden tukemisen tavoista kertovat alaluokat, joita ovat esimerkiksi uuden oppimisen sekä vuorovaikutuksen tukemisen keinot, kiusaamiseen ja syrjintään puuttuminen, aikuisen ohjaava läsnäolo lasten välisissä vuorovaikutustilanteissa, vertaissuhteita tukevat toimintatavat sekä oppimisympäristö. Johtopäätöksissä totesimme merkityksellisiksi vertaissuhteiden tukemisen keinoiksi mm. leikin tukemisen, sosioemotionaalisten taitojen opettamisen sekä kiusaamisen ja syrjinnän ehkäisyn.
Ehdotamme jatkotutkimusaiheeksi päiväkotiryhmän tilojen muokkauksen vaikutusta liikuntarajoitteisen lapsen vertaissuhteisiin sekä inklusiivisen erityisryhmän ja tavallisen ryhmän ei-erityisten lasten erojen tutkimista esimerkiksi suvaitsevaisuudessa, hyvinvoinnissa, koulumenestyksessä tai mielenterveydessä.