Tapaustutkimus sinkitylle metallilevylle maalatun öljyväriteoksen konservoinnista : Kristuksen hautakuva eli epitafi
Tienhaara, Janni (2025)
Tienhaara, Janni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079720
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena oli ortodoksinen hautakuva, jonka aiheena on hautaan laskettu Kristus. Kristus on maalattu öljyvärein sinkitylle metallilevylle. Metallilevyä kiertää samettiset kirjailuin koristellut tekstiilireunukset. Maalauksen taiteilijaa, eikä ajoitusta tunneta. Maalauksessa oli useita voimakkaasti vaurioituneita alueita, joissa maalipinta oli välittömässä vaarassa tuhoutua. Aiempien käsittelyjen takia lakan seassa oli suuri määrä vaurioituneilta alueilta irronneita maali- ja pohjustushippuja. Lakkapinta oli hyvin kellastunut. Metallilevyssä ei ollut nähtävissä rakenteellisia vaurioita.
Hautakuva dokumentoitiin, valokuvattiin ja tutkittiin analyyttisillä valokuvausmenetelmillä. Maalauksen materiaaleja ja rakennetta pyrittiin selvittämään röntgenfluoresenssimittauksella sekä poikkileikkausnäytteiden tarkastelulla. Hautakuvan rakenteen vuoksi maalauksen taustapuolta ei ollut mahdollista tutkia.
Konservointisuunnitelma laadittiin materiaalitutkimuksen ja kuntokartoituksen yhteydessä tehtyjen havaintojen pohjalta sekä huomioitiin kohteen luonne uskonnollisena käyttöesineenä. Vanha ja kellastunut lakkakerros poistettiin ja irtoamassa olevat maali- ja pohjustuskerrokset kiinnitettiin. Puutosalueet kitattiin ja restaurointimaalattiin ja pinta lakattiin uudelleen. Näiden toimenpiteiden tuloksena jo vaurioitunut maalipinta ei ole enää välittömässä vaarassa tuhoutua. Lisäksi hautakuvan visuaalinen ilme on huomattavasti ehjempi ja se täyttää näin tarkoituksensa uskonnollisena käyttöesineenä.
Hautakuva dokumentoitiin, valokuvattiin ja tutkittiin analyyttisillä valokuvausmenetelmillä. Maalauksen materiaaleja ja rakennetta pyrittiin selvittämään röntgenfluoresenssimittauksella sekä poikkileikkausnäytteiden tarkastelulla. Hautakuvan rakenteen vuoksi maalauksen taustapuolta ei ollut mahdollista tutkia.
Konservointisuunnitelma laadittiin materiaalitutkimuksen ja kuntokartoituksen yhteydessä tehtyjen havaintojen pohjalta sekä huomioitiin kohteen luonne uskonnollisena käyttöesineenä. Vanha ja kellastunut lakkakerros poistettiin ja irtoamassa olevat maali- ja pohjustuskerrokset kiinnitettiin. Puutosalueet kitattiin ja restaurointimaalattiin ja pinta lakattiin uudelleen. Näiden toimenpiteiden tuloksena jo vaurioitunut maalipinta ei ole enää välittömässä vaarassa tuhoutua. Lisäksi hautakuvan visuaalinen ilme on huomattavasti ehjempi ja se täyttää näin tarkoituksensa uskonnollisena käyttöesineenä.