Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sairaanhoitajien kokemuksia mentoroinnin hyödyntämisestä perehdytyksessä mentoroitavien näkökulmasta : systemoitu kirjallisuuskatsaus

Fälden, Sanni (2025)

 
Avaa tiedosto
Falden_Sanni.pdf (887.0Kt)
Lataukset: 


Fälden, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089883
Tiivistelmä
Vastavalmistuneiden sairaanhoitajien suuri vaihtuvuus ja puutteellinen perehdytys voivat vaarantaa potilasturvallisuuden ja heikentää työssä viihtymistä. Mentorointi voi tukea ammatillista kehittymistä ja lisätä sitoutumista työhön, mikä edistää sekä työntekijöiden että organisaation hyvinvointia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia mentoroinnin hyödyntämisestä perehdytyksessä sekä tavoitteena tuottaa tietoa mentoroinnin merkityksestä ja siinä käytetyistä menetelmistä. Opinnäytetyö toteutettiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena.

Aineisto haettiin tieteellisistä tietokannoista; PubMed, CINAHL, ProQuest sekä Medic, ja kirjallisuuskatsaukseen valikoitui 15 vertaisarvioitua tutkimusta. Hakuprosessissa käytettiin tarkoin määriteltyjä hakusanoja ja sisäänotto- sekä poissulkukriteerejä. Löydettyjen tutkimusten laadun arviointi suoritettiin Joanna Briggs Institute (JBI) -laadunarviointityökalulla, jonka avulla varmistettiin tutkimusten luotettavuus ja soveltuvuus kirjallisuuskatsaukseen.

Tuloksissa mentoroinnin koetut hyödyt ja menetelmät jaettiin ylä- ja alaluokkiin. Hyötyjen osalta yläluokkina nousivat esiin ammatillinen kasvu, psyykkinen jaksaminen työssä sekä yhteisöllisyys, joita tarkennettiin useilla alaluokilla, kuten itseluottamuksen lisääntyminen, stressinhallinta sekä sitoutuminen organisaatioon. Mentoroinnin menetelmissä pääluokkia olivat tuki ja vuorovaikutus, oppimisen ohjaus sekä suunnitelmallisuus. Nämä luokat konkretisoivat, miten mentorointi toteutui ja minkälaisia vaikutuksia sillä oli sairaanhoitajien perehdytyksessä.

Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta mentoroinnin roolista sairaanhoitajien perehdytyksessä. Mentorointiohjelmien kehittäminen voi edistää ammatillista kehittymistä ja vähentää vaihtuvuutta.

Avainsanat: Mentorointi, sairaanhoitajat, perehdytys
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste