Lasten erityispiirteiden havainnointi ja sen merkitys : Nepsypiirteiden havainnointilomake avoimeen varhaiskasvatukseen
Hotti, Nadja; Molander, Mira (2025)
Hotti, Nadja
Molander, Mira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810043
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka toimeksiantajana oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton Jyväskylän yhdistyksen Perhekeskus Tourutupa. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa lomake, joka auttaa varhaiskasvatuksen työntekijöitä havainnoimaan lasten neuropsykiatrisia piirteitä avoimessa varhaiskasvatuksessa. Lomaketta voidaan hyödyntää myös puheeksi ottamisen välineenä varhaiskasvatustyössä. Kehittämistyön tavoitteena oli edistää varhaiskasvatuksen työntekijöiden osaamista tunnistaa neuropsykiatrisia erityispiirteitä tarjoamalla heille työväline lapsilla mahdollisesti ilmenevien nepsypiirteiden havainnoimiseen. Lomakkeen avulla varhaiskasvatuksen työntekijät voivat tunnistaa lasten yksilöllisiä tuen tarpeita sekä tarjota niiden mukaista tukea ja ohjausta varhaisessa vaiheessa.
Kehittämistyöprosessi käynnistettiin vuoden 2024 alussa. Tourutuvan avoimessa varhaiskasvatuksessa tuotiin tuolloin esille käytännön työssä ilmennyt kehittämistarve edistää työntekijöiden osaamista havainnoida lapsilla mahdollisesti ilmeneviä erityispiirteitä. Lasten neuropsykiatristen erityispiirteiden ilmeneminen todettiin tärkeäksi ja kiinnostusta herättäväksi tutkimustyön aiheeksi. Lisäksi varhaiskasvatustyöhön keskittynyt kehittämistarve tunnistettiin varhaiskasvatuksen sosionomin ammattialaan yhdistettäväksi kehittämistyön kohteeksi.
Kehittämistyössä edettiin lineaarisen malliin pohjautuvan suunnitelmaan mukaisesti vaiheittain. Suunnitteluvaiheessa kerättiin tutkimustietoa ja teoriataustaa lapsilla ilmenevistä neuropsykiatrisista piirteistä, varhaiskasvatustoiminnasta sekä siihen liittyvästä havainnointityöstä. Havainnointilomake toteutettiin validista tausta-aineistosta saadun tiedon avulla antamaan käyttäjälleen tarpeenmukaista tietoa alle kouluikäisten lasten toiminnasta yleisimmin havaittavista neuropsykiatrisista haasteista. Havainnoitavat asiat jaoteltiin kymmeneen osioon erityispiirteisiin liittyvien haasteiden mukaisesti. Lapsen toiminnasta havaittavia neuropsykiatrisia haasteita kuvailtiin lomakkeessa osioihin sisällytettyjen väittämien avulla. Teoriatiedon pohjalta syntyi havainnointilomake, joka tukee varhaiskasvatuksen työntekijöitä havainnoinnissa.
Havainnointilomakkeen toimivuutta arviointiin joulukuussa 2024 Perhekeskus Tourutuvan työntekijöiden sekä työntekijöiden valitseman asiakasperheen toimesta. Arvioinnin perusteella havainnointilomake onnistuttiin toteuttamaan sille määritettyjen laatukriteerien mukaisesti helppokäyttöiseksi sekä sisällöltään ja soveltuvuudeltaan monipuoliseksi. Lomakkeen käytöstä arvioitiin olevan merkittävää hyötyä lasten neuropsykiatristen piirteiden tunnistamiseksi varhaiskasvatuksessa, jolloin se myös edistää lasten yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaamista. Lisäksi sen todettiin soveltuvan varhaiskasvattajien puheeksi ottamista tukevaksi työvälineeksi.
Kehittämistyöprosessi käynnistettiin vuoden 2024 alussa. Tourutuvan avoimessa varhaiskasvatuksessa tuotiin tuolloin esille käytännön työssä ilmennyt kehittämistarve edistää työntekijöiden osaamista havainnoida lapsilla mahdollisesti ilmeneviä erityispiirteitä. Lasten neuropsykiatristen erityispiirteiden ilmeneminen todettiin tärkeäksi ja kiinnostusta herättäväksi tutkimustyön aiheeksi. Lisäksi varhaiskasvatustyöhön keskittynyt kehittämistarve tunnistettiin varhaiskasvatuksen sosionomin ammattialaan yhdistettäväksi kehittämistyön kohteeksi.
Kehittämistyössä edettiin lineaarisen malliin pohjautuvan suunnitelmaan mukaisesti vaiheittain. Suunnitteluvaiheessa kerättiin tutkimustietoa ja teoriataustaa lapsilla ilmenevistä neuropsykiatrisista piirteistä, varhaiskasvatustoiminnasta sekä siihen liittyvästä havainnointityöstä. Havainnointilomake toteutettiin validista tausta-aineistosta saadun tiedon avulla antamaan käyttäjälleen tarpeenmukaista tietoa alle kouluikäisten lasten toiminnasta yleisimmin havaittavista neuropsykiatrisista haasteista. Havainnoitavat asiat jaoteltiin kymmeneen osioon erityispiirteisiin liittyvien haasteiden mukaisesti. Lapsen toiminnasta havaittavia neuropsykiatrisia haasteita kuvailtiin lomakkeessa osioihin sisällytettyjen väittämien avulla. Teoriatiedon pohjalta syntyi havainnointilomake, joka tukee varhaiskasvatuksen työntekijöitä havainnoinnissa.
Havainnointilomakkeen toimivuutta arviointiin joulukuussa 2024 Perhekeskus Tourutuvan työntekijöiden sekä työntekijöiden valitseman asiakasperheen toimesta. Arvioinnin perusteella havainnointilomake onnistuttiin toteuttamaan sille määritettyjen laatukriteerien mukaisesti helppokäyttöiseksi sekä sisällöltään ja soveltuvuudeltaan monipuoliseksi. Lomakkeen käytöstä arvioitiin olevan merkittävää hyötyä lasten neuropsykiatristen piirteiden tunnistamiseksi varhaiskasvatuksessa, jolloin se myös edistää lasten yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaamista. Lisäksi sen todettiin soveltuvan varhaiskasvattajien puheeksi ottamista tukevaksi työvälineeksi.