Markkinoinnin osaajan osaamistarpeet Oulun alueen pk-yrityksissä
Korhonen, Samuli (2025)
Korhonen, Samuli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089995
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön käsittelee Oulun ammattikorkeakoulun tämänhetkistä opetussuunnitelmaa ja vertailee sitä nykyiseen tarpeeseen markkinoijan osaajana pk-yrityksissä Oulun alueella. Opetussuunnitelmana käytetään syksy 2025 markkinointiin ja myyntiin erikoistuneiden suunnitelmaa. Vertailu materiaali luodaan haastattelemalla 5 pk-yritystä Oulun alueella. Haastateltavat yritykset ja henkilöt pidetään anonyymina. Työn toimeksi antaja on Oulun ammattikorkeakoulu ja työ rajataan koskemaan vain 2025 syksyn opetussuunnitelmaa.
Opinnäytetyö toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena. Tärkeää tietoa aiheesta saadaan haastattelemalla pk-yrityksiä Oulun alueella. Strukturoiduilla haastatteluilla saadaan tarkka havainto nykyisistä markkinoijan osaajan tarpeista sekä vaatimuksista.
Työn tutkimuskysymyksenä toimii “Miten OAMK voi edistää tulevien markkinaosaajien taivalta työelämään entistä paremmin?”. Lisäksi pyritään vastaamaan kysymyksiin “Mitä markkinaosaajan tulee osata nykyisessä ja tulevassa työelämässä?” ja “Voiko Oulun ammattikorkeakoulu muuttaa tai lisätä jotain opetussuunnitelmaan, jotta se edistää tulevia markkinaosaajia.” Työssä myös käsitellään mitkä aihealueet ovat tällä hetkellä puhuttavimpia työelämän markkinaosaajilla.
Opinnäytetyön valmistuttua olin tyytyväinen saamaani tietoon haastateltavilta yrityksistä. Haastattelut toivat selkeät odotukset markkinaosaajalle astuessaan työelämään. Opinnäytetyö vastaa omasta mielestäni omia, että toimeksiantajan odotuksia. Kokonaisuudessaan työstä saa käsityksen mitkä osaamistarpeet ovat tärkeimpiä yritysten näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena. Tärkeää tietoa aiheesta saadaan haastattelemalla pk-yrityksiä Oulun alueella. Strukturoiduilla haastatteluilla saadaan tarkka havainto nykyisistä markkinoijan osaajan tarpeista sekä vaatimuksista.
Työn tutkimuskysymyksenä toimii “Miten OAMK voi edistää tulevien markkinaosaajien taivalta työelämään entistä paremmin?”. Lisäksi pyritään vastaamaan kysymyksiin “Mitä markkinaosaajan tulee osata nykyisessä ja tulevassa työelämässä?” ja “Voiko Oulun ammattikorkeakoulu muuttaa tai lisätä jotain opetussuunnitelmaan, jotta se edistää tulevia markkinaosaajia.” Työssä myös käsitellään mitkä aihealueet ovat tällä hetkellä puhuttavimpia työelämän markkinaosaajilla.
Opinnäytetyön valmistuttua olin tyytyväinen saamaani tietoon haastateltavilta yrityksistä. Haastattelut toivat selkeät odotukset markkinaosaajalle astuessaan työelämään. Opinnäytetyö vastaa omasta mielestäni omia, että toimeksiantajan odotuksia. Kokonaisuudessaan työstä saa käsityksen mitkä osaamistarpeet ovat tärkeimpiä yritysten näkökulmasta.