Viestinnän hallinta tapahtuman järjestämisessä : Tuuni25-tapahtuma
Lätti, Katri (2025)
Lätti, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810027
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin viestintää tapahtumajärjestämisessä. Työ perustuu Tuuni25-tapahtumaan, jonka suunnittelin ja toteutin yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa osana opinnäytetyöprosessia. Työn tavoitteena oli ymmärtää paremmin viestintää erityisesti tapahtuman järjestämisessä ja tunnistaa asioita, jotka kaipaavat kehitystä.
Työ toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Työ perustuu tapahtuman järjestämisen lisäksi haastatteluun, viestinnästä löytyvään teoriaan, viestintään vaikuttaviin lakeihin sekä omiin havaintoihin ja kokemuksiin. Keskeisenä materiaalina opinnäytetyön teossa olivat palautekyselyjen tulokset. Kyselyjen tulosten perusteella havainnoidaan tuloksia ja alueita, jotka kaipaavat kehitystä.
Tuloksista kävi ilmi, että suurimpia haasteita olivat kohderyhmän ja sen viestintään liittyvien tarpeiden tunteminen riittävän hyvin ja oikean viestintäkanavan löytäminen. Toimivan viestinnän toteutus syntyy, kun kohderyhmä ja sen tarpeet ja toiveet otetaan huomioon ja, kun löydetään kanavat, joiden kautta viestintä saadaan perille.
Työ toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Työ perustuu tapahtuman järjestämisen lisäksi haastatteluun, viestinnästä löytyvään teoriaan, viestintään vaikuttaviin lakeihin sekä omiin havaintoihin ja kokemuksiin. Keskeisenä materiaalina opinnäytetyön teossa olivat palautekyselyjen tulokset. Kyselyjen tulosten perusteella havainnoidaan tuloksia ja alueita, jotka kaipaavat kehitystä.
Tuloksista kävi ilmi, että suurimpia haasteita olivat kohderyhmän ja sen viestintään liittyvien tarpeiden tunteminen riittävän hyvin ja oikean viestintäkanavan löytäminen. Toimivan viestinnän toteutus syntyy, kun kohderyhmä ja sen tarpeet ja toiveet otetaan huomioon ja, kun löydetään kanavat, joiden kautta viestintä saadaan perille.