Laadunhallinnan perusteet : opas pienelle kuljetusyritykselle
Halkola, Markus (2025)
Halkola, Markus
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089900
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan laadunhallinnan perusperiaatteita ja niiden soveltamista pienissä kuljetusyrityksissä. Työn tavoitteena on kehittää käytännöllinen ja kustannustehokas laatuopas, joka palvelee erityisesti pienyritysten tarpeita, joissa laajoihin sertifiointijärjestelmiin investoiminen ei ole realistista. Opinnäytetyö yhdistää kirjallisuuskatsauksen ja nykytila-analyysin, joiden avulla analysoidaan laatujohtamisen, muutosjohtamisen sekä jatkuvan parantamisen teorioita ja menetelmiä.
Nykytila-analyysissa paneudutaan Kuljetusliike A. Kulmala Oy:n nykyiseen laadunhallinnan toteutukseen, jossa havaitaan epävirallisten ja satunnaisten toimintatapojen sekä dokumentoinnin puute, mikä vaikeuttaa palvelun laadun systemaattista seurantaa ja kehittämistä. Työssä ehdotetut kevyet laadunhallinnan menetelmät, kuten DMAIC- ja PDCA-syklit, tarjoavat konkreettisia ratkaisuja prosessien standardoimiseksi, virheiden vähentämiseksi ja asiakaspalautteen hyödyntämiseksi.
Tulokset osoittavat, että pienyritykset voivat merkittävästi parantaa kilpailukykyään ja asiakastyytyväisyyttään systemaattisesti toteutettujen keinojen avulla ilman suuria investointeja. Tässä opinnäytetyössä muodostuva laatuopas, tarjoaa selkeitä toimintamalleja ja ohjeistuksia, joiden avulla laadunhallinta voidaan jalkauttaa osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa ja tukea yrityksen sopeutumista markkinoiden muuttuviin vaatimuksiin.
Nykytila-analyysissa paneudutaan Kuljetusliike A. Kulmala Oy:n nykyiseen laadunhallinnan toteutukseen, jossa havaitaan epävirallisten ja satunnaisten toimintatapojen sekä dokumentoinnin puute, mikä vaikeuttaa palvelun laadun systemaattista seurantaa ja kehittämistä. Työssä ehdotetut kevyet laadunhallinnan menetelmät, kuten DMAIC- ja PDCA-syklit, tarjoavat konkreettisia ratkaisuja prosessien standardoimiseksi, virheiden vähentämiseksi ja asiakaspalautteen hyödyntämiseksi.
Tulokset osoittavat, että pienyritykset voivat merkittävästi parantaa kilpailukykyään ja asiakastyytyväisyyttään systemaattisesti toteutettujen keinojen avulla ilman suuria investointeja. Tässä opinnäytetyössä muodostuva laatuopas, tarjoaa selkeitä toimintamalleja ja ohjeistuksia, joiden avulla laadunhallinta voidaan jalkauttaa osaksi yrityksen päivittäistä toimintaa ja tukea yrityksen sopeutumista markkinoiden muuttuviin vaatimuksiin.