Laadunhallinta asiakaspysyvyyden ja liiketoiminnan kannattavuuden ajurina
Anttonen, Matthias (2025)
Anttonen, Matthias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050810100
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää Digiliekin laadunhallintaa asiakaspysyvyyden ja liiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi. Työssä selvitettiin, miten laadunhallinta näkyy käytännössä yrityksen toiminnassa ja mitkä asiat vaativat kehittämistä.
Nykytilan analyysissä havaittiin, että Digiliekin palveluprosessit ovat hyvin suunniteltuja, ja asiakastyytyväisyys on pääosin hyvällä tasolla. Haasteita löytyi erityisesti projektien jatkuvuudessa, kustannusten hallinnassa ja työn laadun tasaisuudessa, kun osa työstä tehdään freelancereiden avulla.
Opinnäytetyön tuloksena esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten asiakaspalautteen parempi hyödyntäminen, sisäisten prosessien selkeyttäminen ja vakituisen henkilöstön käytön lisääminen. Näiden avulla yritys voi parantaa laatua, asiakassuhteita ja taloudellista tulosta.
Nykytilan analyysissä havaittiin, että Digiliekin palveluprosessit ovat hyvin suunniteltuja, ja asiakastyytyväisyys on pääosin hyvällä tasolla. Haasteita löytyi erityisesti projektien jatkuvuudessa, kustannusten hallinnassa ja työn laadun tasaisuudessa, kun osa työstä tehdään freelancereiden avulla.
Opinnäytetyön tuloksena esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten asiakaspalautteen parempi hyödyntäminen, sisäisten prosessien selkeyttäminen ja vakituisen henkilöstön käytön lisääminen. Näiden avulla yritys voi parantaa laatua, asiakassuhteita ja taloudellista tulosta.