Toulousesta Taidesalonkiin : Arthur Fagesin maalaus Bäcksbackan kokoelmassa, konservointi ja ajoitus
Timlin, Minna (2025)
Timlin, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910267
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Arthur Fagesin (1902–1984), Istuva nainen -öljyvärimaalauksen tutkimus ja konservointi. Työn toimeksiantaja oli HAM Helsingin taidemuseo. Maalauksen signeerauksen yhteydessä olevan epäselvän vuosiluvun takia maalaus oli luetteloitu ajoittamattomana. Maalipinnan vauriot johtuivat pääosin maalauksen uudelleenpingotuksesta ja säilytysolosuhteista. Opinnäytetyön konservointiosuuden tavoitteena oli saada maalaus esitettävään kuntoon. Maalauksen ja taiteilijan taustoja tutkimalla haluttiin tarkentaa maalauksen ajoitusta.
Maalauksen historiaan liittyvässä osassa keskityttiin taiteilija Arthur Fagesiin ja hänen uraansa vaikuttaneiden Pariisin ja Toulousen taideilmapiirien tutkimiseen. Taiteilijatietojen ja maalauksen hankkineen Bäcksbackan Taidesalongin näyttelyluetteloiden perusteella maalauksen ajoitus tarkentui vuosiin 1942, tai 1944. Työssä käytiin läpi myös Leonard Bäcksbackan (1892–1963) toiminnan historiaa sekä tarkasteltiin hänen kiinnostustaan ranskalaiseen taiteeseen. Taidesalongin nykyisen galleristin, Christina Bäcksbackan haastattelu tarjosi lisätietoa maalausten hankinnasta sekä Taidesalongin kokoelman säilytysolosuhteista ja konservoinnista.
Maalauksen rakenne ja vauriot kartoitettiin visuaalisesti sekä UV-fluoresenssi- ja IR-reflektiokuvauksen avulla. Materiaaleja tutkittiin infrapunaspektroskopian (FTIR), röntgenfluoresenssimittausten (XRF) sekä kuitu- ja poikkileikkausnäytteiden mikroskooppitutkimuksen avulla. Tutkimuksen myötä todettiin pohjustuksen ja maalikerrosten suuri sinkkipitoisuus ja sen vaikutus maalauksen vaurioihin. Vauriokartoituksen ja materiaalitutkimuksen pohjalta laadittiin konservointisuunnitelma. Maali-irtoamat kiinnitettiin, maalaus puhdistettiin, pohjustuksen sekä maalin puutoskohdat kitattiin ja restaurointimaalattiin. Maalipinnan rakenne saatiin vakautettua, maalauksen visuaalinen ilme eheytyi ja maalaus on mahdollista asettaa esille.
Maalauksen historiaan liittyvässä osassa keskityttiin taiteilija Arthur Fagesiin ja hänen uraansa vaikuttaneiden Pariisin ja Toulousen taideilmapiirien tutkimiseen. Taiteilijatietojen ja maalauksen hankkineen Bäcksbackan Taidesalongin näyttelyluetteloiden perusteella maalauksen ajoitus tarkentui vuosiin 1942, tai 1944. Työssä käytiin läpi myös Leonard Bäcksbackan (1892–1963) toiminnan historiaa sekä tarkasteltiin hänen kiinnostustaan ranskalaiseen taiteeseen. Taidesalongin nykyisen galleristin, Christina Bäcksbackan haastattelu tarjosi lisätietoa maalausten hankinnasta sekä Taidesalongin kokoelman säilytysolosuhteista ja konservoinnista.
Maalauksen rakenne ja vauriot kartoitettiin visuaalisesti sekä UV-fluoresenssi- ja IR-reflektiokuvauksen avulla. Materiaaleja tutkittiin infrapunaspektroskopian (FTIR), röntgenfluoresenssimittausten (XRF) sekä kuitu- ja poikkileikkausnäytteiden mikroskooppitutkimuksen avulla. Tutkimuksen myötä todettiin pohjustuksen ja maalikerrosten suuri sinkkipitoisuus ja sen vaikutus maalauksen vaurioihin. Vauriokartoituksen ja materiaalitutkimuksen pohjalta laadittiin konservointisuunnitelma. Maali-irtoamat kiinnitettiin, maalaus puhdistettiin, pohjustuksen sekä maalin puutoskohdat kitattiin ja restaurointimaalattiin. Maalipinnan rakenne saatiin vakautettua, maalauksen visuaalinen ilme eheytyi ja maalaus on mahdollista asettaa esille.