Laskimokanyloinnin harjoittelu AR-teknologian avulla
Illikainen, Anna-Kaisa; Koskipaasi, Tuula (2025)
Illikainen, Anna-Kaisa
Koskipaasi, Tuula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910327
Tiivistelmä
Perifeerinen laskimokanyyli asetetaan laskimonsisäistä hoitoa tarvitsevalle potilaalle laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön toimesta. Kanyyli asetetaan yleensä kyynärvarteen tai kämmenselkään. Laskimokanyloinnin osaaminen on tärkeää hoidon toteutumisen ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön perifeerisen laskimokanyloinnin ohjeet AR-laseille (Augmented Reality, lisätty todellisuus). Ohjeet on tarkoitettu erityisesti niille opiskelijoille, jotka harjoittelevat perifeeristä laskimokanylointia ensimmäisiä kertoja. Oulun ammattikorkeakoulun harjoitustunneilla on käytössä kaksi erilaista kanyylia, perinteinen laskimokanyyli ja uudempi suljettu kanyyli, joten opinnäytetyön tuotoksena valmistuu kanylointiohjeet kahdelle erilaiselle kanyylille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden kanylointitaitoja ja lisätä tietoa perifeerisen laskimon kanyloinnista. Tässä työssä kanyyleista käytetään termejä perinteinen avoin kanyyli ja suljettu kanyyli.
Opinnäytetyön tilaaja oli Oulun ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön viitekehys pohjautuu tutkimustietoon, jonka tiedonhakuun käytettiin muun muassa Oppiporttia, Terveysporttia, Mediciä ja hoitotyön oppikirjoja. Tilaajan toiveesta tuotoksena syntyi kaksi erillistä ohjetta, kahdelle erilaiselle kanyylityypille. Valmiit ohjeet testattiin kuuden henkilön toimesta, ja palautetta kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Saadun palautteen perusteella ohjeet täyttivät laatutavoitteet.
AR-laseille luotuja kanylointiohjeita voidaan hyödyntää opetusmateriaalina niin oppitunneilla kuin itsenäisessä harjoittelussa. Tulevaisuudessa voisi tutkia AR-teknologian hyötyjä hoitotyön opiskelussa laajemmin ja harkita ohjeiden kääntämistä englanniksi kansainvälisiä opiskelijoita varten. Opinnäytetyö on edistänyt ammatillista kehittymistämme projektityöskentelyssä, yhteistyössä ja näyttöön perustuvan toiminnan ymmärtämisessä, mikä on olennainen osa hyvää ammattitaitoa terveydenhuollossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön perifeerisen laskimokanyloinnin ohjeet AR-laseille (Augmented Reality, lisätty todellisuus). Ohjeet on tarkoitettu erityisesti niille opiskelijoille, jotka harjoittelevat perifeeristä laskimokanylointia ensimmäisiä kertoja. Oulun ammattikorkeakoulun harjoitustunneilla on käytössä kaksi erilaista kanyylia, perinteinen laskimokanyyli ja uudempi suljettu kanyyli, joten opinnäytetyön tuotoksena valmistuu kanylointiohjeet kahdelle erilaiselle kanyylille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden kanylointitaitoja ja lisätä tietoa perifeerisen laskimon kanyloinnista. Tässä työssä kanyyleista käytetään termejä perinteinen avoin kanyyli ja suljettu kanyyli.
Opinnäytetyön tilaaja oli Oulun ammattikorkeakoulu ja opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön viitekehys pohjautuu tutkimustietoon, jonka tiedonhakuun käytettiin muun muassa Oppiporttia, Terveysporttia, Mediciä ja hoitotyön oppikirjoja. Tilaajan toiveesta tuotoksena syntyi kaksi erillistä ohjetta, kahdelle erilaiselle kanyylityypille. Valmiit ohjeet testattiin kuuden henkilön toimesta, ja palautetta kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Saadun palautteen perusteella ohjeet täyttivät laatutavoitteet.
AR-laseille luotuja kanylointiohjeita voidaan hyödyntää opetusmateriaalina niin oppitunneilla kuin itsenäisessä harjoittelussa. Tulevaisuudessa voisi tutkia AR-teknologian hyötyjä hoitotyön opiskelussa laajemmin ja harkita ohjeiden kääntämistä englanniksi kansainvälisiä opiskelijoita varten. Opinnäytetyö on edistänyt ammatillista kehittymistämme projektityöskentelyssä, yhteistyössä ja näyttöön perustuvan toiminnan ymmärtämisessä, mikä on olennainen osa hyvää ammattitaitoa terveydenhuollossa.