Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen 5-6-vuotiaiden kasvun ja kehityksen tukena

Niskanen, Reetta (2025)

Avaa tiedosto
Niskanen_Reetta.pdf (2.640Mt)
Lataukset: 


Niskanen, Reetta
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910365
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin digitalisaatiota varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, keskittyen digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöönottoon ja hyödyntämiseen yleisen tuen tarjoamisessa. Työn taustalla oli tarve tukea henkilöstöä digitaalisten oppimisympäristöjen pedagogisessa hyödyntämisessä. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda koulutuksesta ja jatkotuesta koostuva malli digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöönoton tueksi tilaajaorganisaatiossa. Tavoitteena oli edistää oppimisympäristöjen käyttöönottoa, vahvistaa henkilöstön pedagogista digitaalista osaamista sekä tukea lasten kasvua ja kehitystä digitaalisten välineiden avulla.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyön aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia. Kehittämistyön toiminnallisessa osuudessa, jossa luotiin koulutus- ja tukimalli, hyödynnettiin spiraalimaista kehittämisen mallia. Malli suunnattiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöönoton helpottamiseksi.

Kehittämistyön keskeisenä tuloksena muodostui koulutus- ja tukimalli, jonka avulla voitiin tukea digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöönottoa sekä henkilöstön osaamista. Yleisimmiksi käytön esteiksi tunnistettiin kiire, laitteiden tekniset ongelmat ja verkkoyhteyksien haasteet. Johtopäätöksenä todettiin, että luodun mallin avulla oli mahdollista lisätä henkilöstön pedagogista digitaalista osaamista sekä lapsiryhmissä annettavaa digitaalisesti tapahtuvaa yleistä tukea. Johtopäätöksenä todettiin myös, että kehitettyä mallia voidaan hyödyntää tilaajaorganisaatiossa digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöönoton laajentamisessa muihin yksiköihin. Lisäksi työssä esiin nousseita haasteita koskevaa tietoa voidaan käyttää organisaation sisäisten ratkaisujen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste