Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Brändi työarjessa ja sidosryhmien silmissä – henkilöstön ja ulkoisten sidosryhmien brändikokemusten tarkastelu

Huomo, Miia (2025)

Avaa tiedosto
Huomo_Miia.pdf (2.775Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Huomo, Miia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910315
Tiivistelmä
Brändi on keskeinen osa organisaation menestystä, ja se toimii sekä kilpailuetuna että johtamisen välineenä. Sen johdonmukainen toteuttaminen vaatii yhtenäistä sisäistä ja ulkoista viestintää. Työntekijät ovat keskeisessä roolissa brändin toteuttamisessa, joten brändinrakentamisprosessissa tulee olla mukana sekä johto että henkilöstö. Tämä voi vahvistaa henkilöstön brändikokemusta ja parantaa työnantajabrändikuvaa. Työntekijäkokemuksen kehittäminen lisää hyvinvointia ja sitoutumista työnantajaa kohtaan, joka välittyy myös ulkoiseen brändikuvaan.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka hyvin organisaation sisäinen ja ulkoinen brändikokemus vastaavat toisiaan sekä miten henkilöstö kokee brändin työarjessaan. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa ja kehitysehdotuksia brändin vahvistamiseksi ja brändillä johtamisen kehittämiseksi tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin alkuvuodesta 2025, ja sen toimeksiantajana toimi suomalainen mediayhtiö. Tutkimus keskittyi kyselytutkimuksen aineistoihin, eikä siinä tarkasteltu esimerkiksi brändin visuaalista ilmettä.

Työn teoreettinen viitekehys käsitteli brändin ja brändikokemuksen keskeisiä käsitteitä, kuten brändi-identiteettiä, -imagoa ja mainetta sekä työnantajabrändiä ja työntekijäkokemusta. Lisäksi tarkasteltiin brändillä johtamista ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kuten VCI-mallin (visio, kulttuuri ja imago) hyödyntämistä sekä brändi-identiteetin ja strategisen ja brändiviestinnän roolia johtamisen tukena. Näiden avulla saatiin kokonaiskuva brändikokemukseen ja -johtamiseen vaikuttavista tekijöistä.

Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus ja menetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta. Aineisto koostui henkilöstölle suunnatusta kyselystä sekä toimeksiantajan aiemmin toteuttamasta ulkoisille sidosryhmille suunnatusta kyselystä. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen.

Kyselyt käsiteltiin erikseen ja niiden tuloksia vertailtiin keskenään. Tuloksia peilattiin myös teoriaan, jonka avulla pyrittiin tunnistamaan kehitystarpeita brändikokemuksen vahvistamiseksi. Henkilöstön kysely ajoittui organisaation muutosneuvottelujen aikaan, joka saattoi heijastua vastauksiin. Tulosten mukaan toimeksiantajan brändi näyttäytyi luotettavana ja vakaana sekä henkilöstön että ulkoisten sidosryhmien näkökulmasta, mutta sisäiseen brändityöhön ja brändillä johtamiseen nähtiin kuitenkin kehittämistarvetta.

Kehitysehdotuksissa korostuivat henkilöstön osallistaminen brändityöhön, sisäisen brändikokemuksen vahvistaminen sekä VCI-mallin hyödyntäminen brändi-identiteetin kehittämisessä. Lisäksi annettiin suosituksia brändilähettiläisyyden tukemiseen sekä sisältötarjonnan monipuolistamiseen. Opinnäytetyö tukee sisäistä brändityötä, etenkin brändillä johtamisen näkökulmasta. Se tarjoaa lisäksi hyvän pohjan brändikokemuksen vertailuun tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste