Työelämän ja hyötyajoneuvomekaanikkolinjan yhteistyön parantaminen, työllistymismahdollisuudet ja koulutustarpeen selvittäminen
Hanhikoski, Erno (2025)
Hanhikoski, Erno
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910410
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin Seinäjoen Koulutuskuntayhtymä Sedulle, joka kouluttaa hyöty-ajoneuvomekaanikkoja. Tutkimuksessa keskityttiin toisen asteen koulutukseen. Työssä selvitettiin työelämän ja hyötyajoneuvomekaanikkolinjan yhteistyön parantamista, työllistymismahdollisuudet alalla ja työelämän näkemys koulutustarpeesta. Tutkimuksen toteutustapa oli laadullinen eli kvalitatiivinen, koska tutkimuksessa haluttiin antaa tilaa vuorovaikutteiselle ja avoimelle keskustelulle haastattelussa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja tiedon-hankintatapoina kirjallisuustutkimusta ja haastattelua. Kirjallisuudessa perehdyt-tiin kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään, autoalan opetussuunnitelmaan sekä autoalan koulutuksen järjestäjään Seduun. Opinnäytetyössä tehtiin yksi laadullinen haastattelu, joka toteutettiin haastattelemalla valmiiksi mietittyjen kysymysten pohjalta.
Tutkimuksen mukaan työelämän ja hyötyajoneuvomekaanikkolinjan välistä yhteistyötä on parannettava, koska sen parantaa valmistuvien työllistymismahdollisuuksia. Työllisyystilanne hyötyajoneuvoalalla on hyvä ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Koulutuksessa on opetussuunnitelman puitteissa panostettava sähkö-tekniikkaan, perusteisiin sekä perusruuvaustaitoihin. Tutkimuksen mukaan oppi-laitoksen ja työelämän yhteistyö parantaa oppilaiden työllistymismahdollisuuksia, työllistymisnäkymät ovat hyvät ja työelämän tarpeet opetukselle ovat opetuksen perusasioita.
Tutkimuksen mukaan työelämän ja hyötyajoneuvomekaanikkolinjan välistä yhteistyötä on parannettava, koska sen parantaa valmistuvien työllistymismahdollisuuksia. Työllisyystilanne hyötyajoneuvoalalla on hyvä ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Koulutuksessa on opetussuunnitelman puitteissa panostettava sähkö-tekniikkaan, perusteisiin sekä perusruuvaustaitoihin. Tutkimuksen mukaan oppi-laitoksen ja työelämän yhteistyö parantaa oppilaiden työllistymismahdollisuuksia, työllistymisnäkymät ovat hyvät ja työelämän tarpeet opetukselle ovat opetuksen perusasioita.