Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

The effects on Situational Awareness of the Triple One Principle at ELLX

Perez Perez, Pau (2025)

Avaa tiedosto
PerezPerez_Pau.pdf (1.497Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Perez Perez, Pau
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910313
Tiivistelmä
In 2010, a collision between a maintenance van and a Boeing 747 at Luxembourg Airport highlighted a gap in situational awareness of stakeholders operating at the aerodrome, prompting the recommendation to adopt the Triple One Principle. This principle aims to enhance traffic awareness by using a single frequency for a single runway in a single language.

This study evaluates the impact of implementing the Triple One Principle at ELLX to improve situational awareness among stakeholders, including air traffic controllers (ATCOs), ground vehicles, and flight crews. A deductive research approach following the Research Onion model was employed, using observation to analyse data from four scenarios (CONOPS).

The results demonstrate that two scenarios incorporating the Triple One Principle significantly improved stakeholder situational awareness without compromising ATCO performance. However, one scenario, despite adhering to the principle, proved unsuitable due to excessive workload and reduced team performance. The findings support the implementation of two scenarios as effective strategies to enhance traffic awareness and operational safety.

Future research should aim to test these findings under normal operational conditions, including variables such as weather changes, NOTAMS or emergencies, to ensure the Triple One Principle’s feasibility in real-world contexts.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste