Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Perehdyttämisen merkitys ja kehityskohteet lentokenttäpalvelualalla

Ihalainen, Laura (2025)

 
Avaa tiedosto
Ihalainen_Laura.pdf (520.5Kt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Ihalainen, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka työntekijöiden perehdytys toteutetaan lentokenttäpalveluiden hektisessä ja dynaamisessa ympäristössä. Lentokentän turvallisuusvaatimukset ja säännöt lisäävät perehdytyksen tärkeyttä, jotta lentoliikenne toimii turvallisesti ja täsmällisesti.

Työn teoriaosuus käsittelee perehdyttämisen merkitystä ja sen tavoitteita, suunnitelmallisen perehdyttämisen hyötyjä, perehdyttämistä kaksisuuntaisena toimintana sekä perehdytysprosessia ja sen haasteita. Perehdytyksellä on valtava merkitys työntekijän osaamisen kehittämisessä, työyhteisöön sitouttamisessa ja hänen itseluottamuksen vahvistamisessa. Lisäksi uuden työntekijän rekrytointiin panostetut resurssit, kuten raha ja aika voivat mennä hukkaan, mikäli työntekijä ei viihdy työpaikassa tai pysty työskentelemään optimaalisella tasolla. Onnistuneesta perehdytyksestä työn tuottavuus kasvaa ja työntekijät sitoutuvat työhön ja työpaikkaan paremmin. Onnistuneesta perehdytyksestä on siis hyötyä niin perehdytettävälle työntekijälle, työyhteisölle kuin työnantajallekin.

Tämä opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää. Haastatteluaineisto kerättiin haastattelemalla Helsinki-Vantaan lentokentällä työskenteleviä asiakaspalveluhenkilöiltä. Haastateltavia oli kuusi, joista neljä toimii asiakaspalvelutyöntekijöinä ja kaksi asiakaspalvelutyön lisäksi myös perehdyttäjinä.

Haastatteluista kävi ilmi lentokenttäpalvelualan poikkeuksellisuus. Koettiin, että perehdytys antaa itsevarmuutta työskennellä asiakaspalvelijana, mutta haastateltavien mielestä perehdytykseen ei aina ollut riittävästi aikaa. Haastateltavat nostivat esiin sen, että perehdytysprosessi voisi olla yksilöllisempi ja ottaa huomioon erilaiset oppijat. Haastateltavat korostivat myös sitä, että uuden työntekijän on tärkeää tuntea olevansa tervetullut työyhteisöön ja vastuu siitä on kaikilla työtekijöillä. Silloin uusi työntekijä uskaltaa kysyä apua ja ottaa näin paremmin itse vastuuta oppimisestaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste