Markkinaselvitys: Suomen jäähdytystornimarkkinat
Laurila, Arttu (2025)
Laurila, Arttu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110621
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin AxFlow Oy:n toimeksiannosta, kannattaako haihduttavien jäähdytystornien myynti aloittaa Suomen markkinoilla. Lisäksi kartoitettiin,miten yritys voisi liittää jäähdytystornit nykyiseen tarjontaansa. Opinnäytetyössä selvitettiin ennakko-oletusten mukaisesti soveltuvimpia haihduttavia jäähdytystorneja Suomen markkinoille, joita ovat avoimen ja suljetun kierron jäähdytystornit sekä adiabaattiset jäähdytystornit. Työssä perehdyttiin niiden toimintaperiaatteeseen, ominaisuuksiin sekä käyttökohteisiin. Tämän jälkeen toteutettiin markkinaselvitys, jonka tarkoituksena oli antaa yleiskuva Suomen markkinoista, mahdollisuuksista ja haasteista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, teoreettista tutkimusta, haastattelututkimusta sekä markkinaselvityksen osalta myös kirjoituspöytätutkimusta. Haastattelututkimuksessa oli vain yksi osallistuja, joten sen tuottamia tuloksia tuli arvioida erityisen kriittisesti.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee jäähdytystorneja ja sisältää esimerkkitapauksia jäähdytystornien käytöstä. Toinen osa on markkinaselvitys, jossa analysoidaan lisäksi AxFlow Oy:n mahdollisia kilpailijoita sekä hyödynnetään SWOT-analyysiä.
Työtä tehdessä havaittiin, että suuren haasteen jäähdytystornien ympärivuotiselle toiminnalle luo Suomen kylmä ilmasto. Toisaalta entistä leudommat talvet, lisääntyvä tarve tehokkaammille jäähdytysratkaisuille sekä ympäristölainsäädökset saattavat avata uusia mahdollisuuksia jäähdytystornien käytölle Suomessa. Kun selvitettiin alan kilpailua, huomattiin, ettei jäähdytystorneille ole Suomessa merkittävää kilpailua eikä aktiivista markkinointia. Markkinaselvityksen pohjalta yritys pystyy tekemään omat strategiset päätöksensä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, teoreettista tutkimusta, haastattelututkimusta sekä markkinaselvityksen osalta myös kirjoituspöytätutkimusta. Haastattelututkimuksessa oli vain yksi osallistuja, joten sen tuottamia tuloksia tuli arvioida erityisen kriittisesti.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee jäähdytystorneja ja sisältää esimerkkitapauksia jäähdytystornien käytöstä. Toinen osa on markkinaselvitys, jossa analysoidaan lisäksi AxFlow Oy:n mahdollisia kilpailijoita sekä hyödynnetään SWOT-analyysiä.
Työtä tehdessä havaittiin, että suuren haasteen jäähdytystornien ympärivuotiselle toiminnalle luo Suomen kylmä ilmasto. Toisaalta entistä leudommat talvet, lisääntyvä tarve tehokkaammille jäähdytysratkaisuille sekä ympäristölainsäädökset saattavat avata uusia mahdollisuuksia jäähdytystornien käytölle Suomessa. Kun selvitettiin alan kilpailua, huomattiin, ettei jäähdytystorneille ole Suomessa merkittävää kilpailua eikä aktiivista markkinointia. Markkinaselvityksen pohjalta yritys pystyy tekemään omat strategiset päätöksensä.