Viimeinen ehtoollinen -alttaritaulu : puoliksi konservoidun öljyvärimaalauksen konservoinnin loppuun saaminen
Nikander, Johanna (2025)
Nikander, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Turun maakuntamuseon kokoelmiin kuuluvan suurikokoisen Viimeinen ehtoollinen öljyvärimaalauksen konservoinnin tapaustutkimus. Maalaus on attribuoitu Erik Lindströmille, Turun seudulla 1800-luvun alkupuolella toimineelle käsityöläismaalarille. Maalaukselle on tehty vuonna 2000 suuritöinen rakenteellinen konservointi opinnäytetyön käytännön osana. Maalauksen kuvapuolen vasenpuolisko on myös konservoitu vuonna 2000.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saattaa maalauksen konservointi loppuun. Maalaus valokuvattiin ja dokumentointiin ennen konservoinnin aloittamista. Maalauksen dokumentoinnissa hyödynnettiin ultravioletti fluoresenssi- ja infrapunareflektiovalokuvausta. Maalauksen materiaaleja analysoitiin, maalauksesta otettiin poikkileikkausnäytteet, joiden avulla maalauksen pohjustus-, lakka-, ja maalikerroksista saatiin nykyaikaiset, tarkat kuvat. XRF-mittausten avulla saatiin referenssimateriaalia vuonna 2000 tehdyille mittauksille ja löydettiin uutta tietoa taiteilijan käyttämistä pigmenteistä. Todella kellastunutta lakkakerrosta tutkittiin FTIR-analyysin avulla ja se varmistui öljyhartsilakaksi.
Opinnäytetyössä käytiin läpi maalauksen vauriokartoitus ja tehtiin konservointisuunnitelma maalauksesta saatujen tietojen pohjalta. Käytännön konservoinnissa otettiin huomioon tavoite maalauksen saamisesta visuaalisesti eheäksi kokonaisuudeksi. Materiaalivalinnoissa otettiin huomioon maalauksen kahden eri aikana konservoidun puoliskon ikääntyminen. Materiaalivalinnoilla pyrittiin ottamaan huomioon myös mahdolliset tulevaisuuden konservointitoimenpiteet.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saattaa maalauksen konservointi loppuun. Maalaus valokuvattiin ja dokumentointiin ennen konservoinnin aloittamista. Maalauksen dokumentoinnissa hyödynnettiin ultravioletti fluoresenssi- ja infrapunareflektiovalokuvausta. Maalauksen materiaaleja analysoitiin, maalauksesta otettiin poikkileikkausnäytteet, joiden avulla maalauksen pohjustus-, lakka-, ja maalikerroksista saatiin nykyaikaiset, tarkat kuvat. XRF-mittausten avulla saatiin referenssimateriaalia vuonna 2000 tehdyille mittauksille ja löydettiin uutta tietoa taiteilijan käyttämistä pigmenteistä. Todella kellastunutta lakkakerrosta tutkittiin FTIR-analyysin avulla ja se varmistui öljyhartsilakaksi.
Opinnäytetyössä käytiin läpi maalauksen vauriokartoitus ja tehtiin konservointisuunnitelma maalauksesta saatujen tietojen pohjalta. Käytännön konservoinnissa otettiin huomioon tavoite maalauksen saamisesta visuaalisesti eheäksi kokonaisuudeksi. Materiaalivalinnoissa otettiin huomioon maalauksen kahden eri aikana konservoidun puoliskon ikääntyminen. Materiaalivalinnoilla pyrittiin ottamaan huomioon myös mahdolliset tulevaisuuden konservointitoimenpiteet.