Maahanmuuttajataustaisen sairaanhoitajan perehdytyksen tukeminen erikoissairaanhoidossa
Aalto, Noora; Pellinen, Susanna (2025)
Aalto, Noora
Pellinen, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910345
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee suomeen muuttaneiden maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien perehdytystä erikoissairaanhoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää perehdytykseen uusia keinoja ja oivalluksia sekä perehtyjälle että perehdyttäjälle. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda perehdytysmalli maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien perehdytyksen tueksi erikoissairaanhoitoon. Näin voimme tuottaa tasalaatuisempaa perehdytystä ja tukea samalla perehdyttäjää hänen roolissaan.
Kehitystyössämme haastattelimme teemahaastatteluin opinnäytetyöhömme valikoituja maahanmuuttajataustaisia sairaanhoitajia, jotka olivat käyneet suomen kielen kielikoulua. Haastatteluilla kartoitimme heidän kokemuksiansa perehdytyksestä erikoissairaanhoidossa sekä kielikoulun toiminnasta ja perehdytyksen mahdollisista haasteista. Saamiemme tulosten perusteella sekä tieteellisiin tutkimuksiin pohjaten voimme todeta, että maahanmuuttajataustaisten hoitajien perehdytyksen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää. Hyvän perehdytyksen kulmakivinä voidaan pitää riittävää perehdytys aikaa, yksilöllisten erojen tunnistamista perehdytyksessä, selkosuomen käyttöä ohjauksessa ja työkulttuurien eroavaisuuksien esiintuomista työpaikoilla. Nämä tulokset huomioiden olemmekin luoneet maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien perehdytyksen tueksi valmiin perehdytysmallin erikoissairaanhoidon käyttöön. Power Point - muotoon luotu perehdytysmalli pitää sisällään oleelliset asiat yleisperehdytyksen aiheista saamiimme tuloksiin saakka. Toivommekin, että valmis perehdytysmalli auttaa käyttäjäänsä perehdytyksen haasteissa ja helpottaa näin työhön sopeutumista ja sitoutumista.
Aineiston sisällönanalyysi tehtiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Tässä opinnäytetyössä noudatettiin TENKin (tutkimuseettinen neuvottelukunta) tieteelliselle kirjoitukselle luotuja eettisiä periaatteita sekä hyviä tieteellisiä käytäntöjä koko projektin ajan.
Kehitystyössämme haastattelimme teemahaastatteluin opinnäytetyöhömme valikoituja maahanmuuttajataustaisia sairaanhoitajia, jotka olivat käyneet suomen kielen kielikoulua. Haastatteluilla kartoitimme heidän kokemuksiansa perehdytyksestä erikoissairaanhoidossa sekä kielikoulun toiminnasta ja perehdytyksen mahdollisista haasteista. Saamiemme tulosten perusteella sekä tieteellisiin tutkimuksiin pohjaten voimme todeta, että maahanmuuttajataustaisten hoitajien perehdytyksen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää. Hyvän perehdytyksen kulmakivinä voidaan pitää riittävää perehdytys aikaa, yksilöllisten erojen tunnistamista perehdytyksessä, selkosuomen käyttöä ohjauksessa ja työkulttuurien eroavaisuuksien esiintuomista työpaikoilla. Nämä tulokset huomioiden olemmekin luoneet maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien perehdytyksen tueksi valmiin perehdytysmallin erikoissairaanhoidon käyttöön. Power Point - muotoon luotu perehdytysmalli pitää sisällään oleelliset asiat yleisperehdytyksen aiheista saamiimme tuloksiin saakka. Toivommekin, että valmis perehdytysmalli auttaa käyttäjäänsä perehdytyksen haasteissa ja helpottaa näin työhön sopeutumista ja sitoutumista.
Aineiston sisällönanalyysi tehtiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Tässä opinnäytetyössä noudatettiin TENKin (tutkimuseettinen neuvottelukunta) tieteelliselle kirjoitukselle luotuja eettisiä periaatteita sekä hyviä tieteellisiä käytäntöjä koko projektin ajan.