Kuluttajat kiertotalouden kehityksen kärjessä - kartoitus poistotekstiilien käyttökohteista ja asiakasmotiiveista
Uuranmäki, Aada (2025)
Uuranmäki, Aada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:lle sekä tämän Turussa toimivalle tekstiilien kierrätysmyymälälle Lempparille. Opinnäytetyössä perehdyttiin käytettyjen tekstiilien eri käyttötarkoituksiin kuluttajien näkökulmasta sekä selvitettiin motiiveja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen sekä käytettyjen tekstiilien hyödyntämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka aineistonhankintamenetelmänä toimi strukturoitu kyselylomake. Kysely perustui harkittuun itsevalikoituvaan näytteeseen, joten saatuihin tuloksiin tulee suhtautua suuntaa-antavana esikartoituksena.
Kyselyn kautta saatiin selville, miten asiakkaat hyödyntävät hankkimiaan käytettyjä tekstiilejä sekä miksi he asioivat juuri Lempparissa. Vastauksista kävi ilmi, että sosioekonominen tausta vaikuttaa merkittävästi ostokäyttäytymiseen ja siihen, miten käytettyjä tekstiilejä käytetään. Asiakkaat näkevät Lempparin kirpputorin kaltaisena toimijana, mikä heijastuu ostettujen tekstiilien käyttöön siten, että valtaosa asiakkaista käyttää ostamiaan tuotteita sellaisenaan. Lisäksi merkittävä osa asiakkaista käyttää tuotteita materiaalina omissa käsityö- sekä tuunausprojekteissaan.
Näiden tietojen pohjalta määriteltiin toimeksiantajalle kuusi asiakasprofiilia. Profiilit tarjoavat työkalun Lempparin tyypillisten asiakkaiden segmentointiin sekä antavat kuvan kunkin segmentin kulutuskäyttäytymisestä. Profiloinnin tavoitteena on syventää toimeksiantajan ymmärrystä asiakkaistaan ja siten toimia työkaluna liiketoiminnan kehittämisessä sekä kuluttajalähtöisessä päätöksenteossa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka aineistonhankintamenetelmänä toimi strukturoitu kyselylomake. Kysely perustui harkittuun itsevalikoituvaan näytteeseen, joten saatuihin tuloksiin tulee suhtautua suuntaa-antavana esikartoituksena.
Kyselyn kautta saatiin selville, miten asiakkaat hyödyntävät hankkimiaan käytettyjä tekstiilejä sekä miksi he asioivat juuri Lempparissa. Vastauksista kävi ilmi, että sosioekonominen tausta vaikuttaa merkittävästi ostokäyttäytymiseen ja siihen, miten käytettyjä tekstiilejä käytetään. Asiakkaat näkevät Lempparin kirpputorin kaltaisena toimijana, mikä heijastuu ostettujen tekstiilien käyttöön siten, että valtaosa asiakkaista käyttää ostamiaan tuotteita sellaisenaan. Lisäksi merkittävä osa asiakkaista käyttää tuotteita materiaalina omissa käsityö- sekä tuunausprojekteissaan.
Näiden tietojen pohjalta määriteltiin toimeksiantajalle kuusi asiakasprofiilia. Profiilit tarjoavat työkalun Lempparin tyypillisten asiakkaiden segmentointiin sekä antavat kuvan kunkin segmentin kulutuskäyttäytymisestä. Profiloinnin tavoitteena on syventää toimeksiantajan ymmärrystä asiakkaistaan ja siten toimia työkaluna liiketoiminnan kehittämisessä sekä kuluttajalähtöisessä päätöksenteossa.