Tekoälyn hyödyntäminen tuotekuvan toteutuksessa vaatetusalan 3D-suunnitteluprosessissa
Valkonen, Elisabet (2025)
Valkonen, Elisabet
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kokonaiskuva vaatetusalan 3D-suunnitteluprosessissa syntyvien 3D-mallien käsittelyssä hyödynnettävistä erilaisista tekoälyohjelmistoista ja sovelluksista, niiden mahdollisuuksista ja haasteista sekä niillä saavutettavista tuloksista tuotekuvan näkökulmasta. Työssä tarkastellaan ensisijaisesti renderöintivaiheessa tai valmiiden 3D-mallien ja renderöityjen kuvien yhteydessä hyödynnettäviä tekoälyohjelmistoja, joiden avulla 3D-suunnitteluprosessissa syntyviä malleja voitaisiin jatkotyöstää esimerkiksi verkkokaupassa ja markkinoinnissa käytettäviksi toimiviksi tuotekuviksi. Opinnäytetyö tehtiin suomalaisen ulkoilubrändi Halti Oy:n toimeksiannosta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkimuksen pääasiallisena aineiston keruumenetelmänä käytettiin tekoälyohjelmistojen käytännön testausta ja havainnointia. Testattavat ohjelmistot valittiin vaatetusalan tarpeisiin sopivuuden, niiden käytön yleisyyden sekä saavutettavuuden perusteella. Ohjelmistojen testauksessa käytetyt vertailuarvot ja analysointikriteerit, kuten kuvan realistisuus, määriteltiin etukäteen tutkimuksen viitekehyksen ja tutkimusongelman pohjalta.
Testauksen tulokset osoittavat, että tekoälyohjelmistoja voidaan hyödyntää 3D-suunnitteluprosessin renderöintivaiheessa monin eri tavoin. Tekoälyavusteinen visuaalisen sisällön tuottaminen voi nopeuttaa työskentelyä merkittävästi ja toimintaperiaatteiltaan eroavat työkalut sopivat erilaisiin työvaiheisiin. Työkalut eivät kuitenkaan yksinään vastaa kaikkiin tuotekuvan parantamiseen liittyviin tarpeisiin ja useiden eri ohjelmien hyödyntäminen voi olla tehotonta resurssien, ympäristövaikutusten sekä työnkulun kannalta. Tekoälyn käytöstä saatavien hyötyjen yhteydessä on tärkeää tarkastella sen käyttöön liittyviä ekologisia ja eettisiä kysymyksiä, jotta sen hyödyntämistä osana 3D-suunnitteluprosessia voidaan arvioida kriittisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkimuksen pääasiallisena aineiston keruumenetelmänä käytettiin tekoälyohjelmistojen käytännön testausta ja havainnointia. Testattavat ohjelmistot valittiin vaatetusalan tarpeisiin sopivuuden, niiden käytön yleisyyden sekä saavutettavuuden perusteella. Ohjelmistojen testauksessa käytetyt vertailuarvot ja analysointikriteerit, kuten kuvan realistisuus, määriteltiin etukäteen tutkimuksen viitekehyksen ja tutkimusongelman pohjalta.
Testauksen tulokset osoittavat, että tekoälyohjelmistoja voidaan hyödyntää 3D-suunnitteluprosessin renderöintivaiheessa monin eri tavoin. Tekoälyavusteinen visuaalisen sisällön tuottaminen voi nopeuttaa työskentelyä merkittävästi ja toimintaperiaatteiltaan eroavat työkalut sopivat erilaisiin työvaiheisiin. Työkalut eivät kuitenkaan yksinään vastaa kaikkiin tuotekuvan parantamiseen liittyviin tarpeisiin ja useiden eri ohjelmien hyödyntäminen voi olla tehotonta resurssien, ympäristövaikutusten sekä työnkulun kannalta. Tekoälyn käytöstä saatavien hyötyjen yhteydessä on tärkeää tarkastella sen käyttöön liittyviä ekologisia ja eettisiä kysymyksiä, jotta sen hyödyntämistä osana 3D-suunnitteluprosessia voidaan arvioida kriittisesti.