Digitaalinen palvelupolku ikääntyneiden toimintakyvyn tukemiseksi : Ikääntyneiden toimintakykyä edistävä digitaalinen ratkaisu Varsinais-Suomen hyvinvointialueella
Viitamäki, Nina; Vuorma, Anu; Välilä, Tiia (2025)
Viitamäki, Nina
Vuorma, Anu
Välilä, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110553
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan resurssikriisi sekä väestön heikentyvä huoltosuhde ovat yhteiskunnassamme tunnistettuja haasteita. Jatkossa tarvitaan palveluita, jotka tukevat ikääntyneiden omahoitoa. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen neuvonnan ja asiakasohjauksen mallin tavoitteena on, että tulevaisuudessa 80 % ikääntyneiden palvelutarpeisiin liittyvistä yhteydenotoista ratkaistaan neuvonnalla (Sosiaali- ja terveysministeriö, 2023, ss. 16, 26, 72). Tämän kehittämistyön tavoitteena oli edistää 65–70-vuotiaiden itsenäisesti kotona asuvien ikääntyneiden omahoitoa tämän tavoitteen mukaisesti. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa ikääntyneelle asiakaslähtöisesti kehitetty digitaalisen palvelupolun prototyyppi. Toimintakyvyn heikentymistä ennaltaehkäisevä digitaalinen palvelu tarjoaa ikääntyneelle aiheeseen liittyen tutkittua tietoa, tarkoituksenmukaisia käytännön harjoitteita ja toimia.
Etenimme työssämme Design Councilin (2005) tuplatimanttimallin neljän eri (tutki, määritä, kehitä, toimita) vaiheen mukaisesti. Kehittämistyömme tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena oli kuvata visuaalisesti kohderyhmän nykyinen palvelupolku ja kerätä kohderyhmäläisten kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksia nykyisestä palvelupolusta. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelun avulla haastattelemalla kolmea (n=3) Varsinais-Suomen hyvinvointialueen osastonhoitajaa. Tulokset osoittavat, että nykyinen palvelupolku sisältää päällekkäisyyksiä, toistuvia arviointeja ja viiveitä hoitoon pääsyssä. Lisäksi asiakas on nykyisessä mallissa passiivinen toimija.
Kehittämisvaiheessa järjestettiin kaksi yhteiskehittämisen työpajaa. Ensimmäisessä työpajassa ideoitiin asiakasprofiilit digitaalisen palvelupolun käyttäjille. Toisessa työpajassa ideoitiin palvelun sisältöä ja toteutustapaa huomioiden asiakasprofiilien tarpeet. Erityisen tärkeänä pidettiin asiakkaan sitouttamista omaan hoitoonsa jo varhaisessa vaiheessa.
Uusi kehittämämme digitaalisen palvelupolun prototyyppi mahdollistaa nopeamman pääsyn ratkaisuihin ilman vastaanottokäynnin odottamista, parantaa hoidon saavutettavuutta ja oikea-aikaisuutta. Itsearviointiin perustuva palvelupolku tukee asiakkaan aktiivista roolia omassa hoidossaan, mikä on merkittävä muutos nykyiseen palvelumalliin verrattuna.
Etenimme työssämme Design Councilin (2005) tuplatimanttimallin neljän eri (tutki, määritä, kehitä, toimita) vaiheen mukaisesti. Kehittämistyömme tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena oli kuvata visuaalisesti kohderyhmän nykyinen palvelupolku ja kerätä kohderyhmäläisten kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksia nykyisestä palvelupolusta. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelun avulla haastattelemalla kolmea (n=3) Varsinais-Suomen hyvinvointialueen osastonhoitajaa. Tulokset osoittavat, että nykyinen palvelupolku sisältää päällekkäisyyksiä, toistuvia arviointeja ja viiveitä hoitoon pääsyssä. Lisäksi asiakas on nykyisessä mallissa passiivinen toimija.
Kehittämisvaiheessa järjestettiin kaksi yhteiskehittämisen työpajaa. Ensimmäisessä työpajassa ideoitiin asiakasprofiilit digitaalisen palvelupolun käyttäjille. Toisessa työpajassa ideoitiin palvelun sisältöä ja toteutustapaa huomioiden asiakasprofiilien tarpeet. Erityisen tärkeänä pidettiin asiakkaan sitouttamista omaan hoitoonsa jo varhaisessa vaiheessa.
Uusi kehittämämme digitaalisen palvelupolun prototyyppi mahdollistaa nopeamman pääsyn ratkaisuihin ilman vastaanottokäynnin odottamista, parantaa hoidon saavutettavuutta ja oikea-aikaisuutta. Itsearviointiin perustuva palvelupolku tukee asiakkaan aktiivista roolia omassa hoidossaan, mikä on merkittävä muutos nykyiseen palvelumalliin verrattuna.