Klassisten pianokappaleiden muistamisen menetelmät ja tekniikat : tehokkaita lähestymistapoja edistyneille pianisteille
Andreichik, Angelina (2025)
Andreichik, Angelina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010447
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään menetelmiä musiikkiteosten ulkoa muistamiseen. Työssä tarkastellaan keskeisiä muistin tyyppejä ja analysoidaan uusien teosten oppimisstrategioita. Lisäksi esitellään muistamista tukevia ja haittaavia tekijöitä, keinoja muistamisen vaikeuksien voittamiseksi sekä nykyaikaisia teknologioita, kuten ääni- ja videotallenteita, jotka voivat auttaa musiikillisen materiaalin omaksumisessa.
Opinnäytetyö perustuu tieteelliseen kirjallisuuteen sekä haastatteluihin ammattipianistien kanssa. Lisäksi se pohjautuu kirjoittajan laajaan henkilökohtaiseen kokemukseen esiintyvänä taiteilijana ja pedagogina.
Keskeiset tulokset osoittavat, että tehokkaimpia menetelmiä ovat tietoiseen muistamiseen keskittyminen jo oppimisprosessin alkuvaiheessa, materiaalin rakenteellinen jäsentäminen, audiovisuaalisten mielikuvien hyödyntäminen sekä psykologinen valmistautuminen esiintymiseen. Muistamisen kannalta merkittävää on myös analyyttisen ja intuitiivisen lähestymistavan yhdistäminen sekä säännöllinen esiintyminen yleisön edessä.
Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen paitsi ammattipianisteille myös muille ammattimuusikoille, jotka haluavat parantaa muistamisensa taitoja. Esitettyjä menetelmiä voivat soveltaa myös opettajat opiskelijoidensa musiikillisen muistin kehittämiseksi.
Opinnäytetyö perustuu tieteelliseen kirjallisuuteen sekä haastatteluihin ammattipianistien kanssa. Lisäksi se pohjautuu kirjoittajan laajaan henkilökohtaiseen kokemukseen esiintyvänä taiteilijana ja pedagogina.
Keskeiset tulokset osoittavat, että tehokkaimpia menetelmiä ovat tietoiseen muistamiseen keskittyminen jo oppimisprosessin alkuvaiheessa, materiaalin rakenteellinen jäsentäminen, audiovisuaalisten mielikuvien hyödyntäminen sekä psykologinen valmistautuminen esiintymiseen. Muistamisen kannalta merkittävää on myös analyyttisen ja intuitiivisen lähestymistavan yhdistäminen sekä säännöllinen esiintyminen yleisön edessä.
Opinnäytetyö voi olla hyödyllinen paitsi ammattipianisteille myös muille ammattimuusikoille, jotka haluavat parantaa muistamisensa taitoja. Esitettyjä menetelmiä voivat soveltaa myös opettajat opiskelijoidensa musiikillisen muistin kehittämiseksi.
