3D-teknologian hyödyntäminen AFO-muotin valmistuksen havainnollistamisessa : opetusmateriaalin kehittäminen apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelmaan
Lassila, Kyösti (2025)
Lassila, Kyösti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten 3D-teknologiaa voidaan hyödyntää yksilöllisesti valmistettavan nilkka-jalkateräortoosin (AFO, ankle-foot orthosis) kipsipositiivimallin muutosten havainnollistamisessa. Työ on selvitystyö, jonka tavoitteena on etsiä sopivia havainnollistamiskeinoja alaraajaortotiikan opetuksen tueksi apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Yksilöllisesti valmistettavan AFO:n valmistus alkaa mitanotosta, jossa asiakkaan jalasta otetaan tarkka mitta positiivimuotin valmistusta varten. Tyypillisesti tämä tapahtuu joko synteettisellä tai kalkkikipsinauhalla. Mitanotossa saadun kipsinegatiivin pohjalta valmistetaan positiivimalli, jonka päälle lopullinen ortoosi valmistetaan. Kipsimallin muokkaaminen sopivaksi on keskeinen osa ortoosin valmistusprosessia, mutta sen oppiminen voi olla haastavaa. Opetuksen tueksi tarvitaan materiaalia, joka havainnollistaa mallin muokkauksen aikana tapahtuvia mallin tilavuus- ja asentomuutoksia.
Tässä opinnäytetyössä AFO-kipsipositiivimalli skannattiin eri työvaiheissa: ennen muokkaustaa, kipsinpoiston jälkeen ja valmiina lopullisessa muodossaan. Lisäksi perehdyttiin ortotiikassa ja protetiikassa käytettäviin mallinnusohjelmistoihin sekä selvitettiin vaihtoehtoisia visualisointimenetelmiä. Työ toteutettiin yhteistyössä apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman kanssa.
Selvitystyön tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen kehittämisessä, erityisesti visuaalisen opetusmateriaalin suunnittelussa ja valmistamisessa. Opinnäytetyö keskittyy alaraajaortotiikan opetukseen, mutta vastaavia menetelmiä voidaan soveltaa myös esimerkiksi alaraajaprotetiikan opetuksessa.
Yksilöllisesti valmistettavan AFO:n valmistus alkaa mitanotosta, jossa asiakkaan jalasta otetaan tarkka mitta positiivimuotin valmistusta varten. Tyypillisesti tämä tapahtuu joko synteettisellä tai kalkkikipsinauhalla. Mitanotossa saadun kipsinegatiivin pohjalta valmistetaan positiivimalli, jonka päälle lopullinen ortoosi valmistetaan. Kipsimallin muokkaaminen sopivaksi on keskeinen osa ortoosin valmistusprosessia, mutta sen oppiminen voi olla haastavaa. Opetuksen tueksi tarvitaan materiaalia, joka havainnollistaa mallin muokkauksen aikana tapahtuvia mallin tilavuus- ja asentomuutoksia.
Tässä opinnäytetyössä AFO-kipsipositiivimalli skannattiin eri työvaiheissa: ennen muokkaustaa, kipsinpoiston jälkeen ja valmiina lopullisessa muodossaan. Lisäksi perehdyttiin ortotiikassa ja protetiikassa käytettäviin mallinnusohjelmistoihin sekä selvitettiin vaihtoehtoisia visualisointimenetelmiä. Työ toteutettiin yhteistyössä apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelman kanssa.
Selvitystyön tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen kehittämisessä, erityisesti visuaalisen opetusmateriaalin suunnittelussa ja valmistamisessa. Opinnäytetyö keskittyy alaraajaortotiikan opetukseen, mutta vastaavia menetelmiä voidaan soveltaa myös esimerkiksi alaraajaprotetiikan opetuksessa.