Työvaatteiden korjaus osana kiertotaloutta : korjauspalvelukonseptin kehittäminen Dimex Oy:lle
Helo, Saana (2025)
Helo, Saana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010483
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää korjauspalvelukonsepti työvaateyritys Dimex Oy:lle. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka aineistonhankintamenetelminä käytettiin benchmarkingia ja kyselyä. Kehittämistyön lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua, jonka avulla saatiin konkretisoitua korjauspalvelun palvelupolkua ja siihen liittyviä palvelutuokioita. Opinnäytetyön viitekehys koostuu kiertotaloudesta, EU:n tekstiilistrategiasta sekä palvelumuotoilusta.
Benchmarkingin avulla saatiin luotua käsitystä markkinoilla toimivista yrityksistä, jotka tarjoavat korjaamiseen liittyviä palveluita ja näiden esimerkkien analysoimisen kautta voitiin kehittää erilaisia palvelupolkuja. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan yritysasiakkaiden kokemuksia, arvoja ja asenteita korjauspalveluun liittyen.
Toimeksiantajayritys ei ole tarjonnut tämän opinnäytetyön ollessa tekeillä korjauspalvelua. Benchmarkingin tulosten analysoinnin kautta syntyi kaksi erilaista palvelupolkua, joiden tarkoituksena on toimia tulevaisuudessa työkaluna korjauspalvelun mahdollisen käyttöönoton tukena. Palvelupolkujen avulla saatiin selvitettyä, mitä uusia toimintoja korjauspalvelun käyttöönotto vaatisi toimeksiantajayritykseltä sekä niiden avulla voitiin kehittää yritysasiakkaita mahdollisimman hyvin palveleva palvelupolku. Kyselyn tulosten perusteella saatiin vastauksia siihen, mitä tuotekategorioita korjauspalveluun kannattaisi sisällyttää.
Benchmarkingin avulla saatiin luotua käsitystä markkinoilla toimivista yrityksistä, jotka tarjoavat korjaamiseen liittyviä palveluita ja näiden esimerkkien analysoimisen kautta voitiin kehittää erilaisia palvelupolkuja. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan yritysasiakkaiden kokemuksia, arvoja ja asenteita korjauspalveluun liittyen.
Toimeksiantajayritys ei ole tarjonnut tämän opinnäytetyön ollessa tekeillä korjauspalvelua. Benchmarkingin tulosten analysoinnin kautta syntyi kaksi erilaista palvelupolkua, joiden tarkoituksena on toimia tulevaisuudessa työkaluna korjauspalvelun mahdollisen käyttöönoton tukena. Palvelupolkujen avulla saatiin selvitettyä, mitä uusia toimintoja korjauspalvelun käyttöönotto vaatisi toimeksiantajayritykseltä sekä niiden avulla voitiin kehittää yritysasiakkaita mahdollisimman hyvin palveleva palvelupolku. Kyselyn tulosten perusteella saatiin vastauksia siihen, mitä tuotekategorioita korjauspalveluun kannattaisi sisällyttää.