Yksittäisen ELY-keskukselle tehtävän uusittavan teräsputkisillan suunnitteluprosessi ja aikatauluvaikutukset
Manner, Mikael (2025)
Manner, Mikael
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yksittäisen ELY-keskukselle tehtävän uusittavan teräsputkisillan suunnitteluprosessi ja sen aikatauluvaikutukset. Työ tehtiin Kiwa Oy:n toimeksiannosta.
Suunnitteluprosessi jäsentyi tarve- ja lähtötietojen määrittelyyn, tarjoussuunnitteluun, maastokäyntiin, esisuunnitteluun, viranomaismenettelyihin, tekniseen suunnitteluun sekä sisäiseen ja tilaajan tarkastukseen.
Tulokset osoittivat, että vesilupaprosessi ja geotekniset tutkimukset aiheuttivat suurimmat aikatauluriskit. Vesilupahakemusten käsittelyajat voivat venyä jopa kymmeneen kuukauteen, ja pohjatutkimukset 2–4 viikkoon, mikä yhdessä talvimaastotöiden viivästysten kanssa pidentää kokonaiskestoa merkittävästi.
Yksinkertaisessa kohteessa riittää yksi maastokäynti ja selkeät esisuunnitelmat, kun taas monivaiheiset hankkeet vaativat lisäkäyntejä, geolausuntoja ja liikennejärjestelyjen selvittelyä.
Työn tulokset toimivat työkaluna sekä viranomaisille että suunnittelijoille prosessin ennakoinnissa ja onnistuneen projektinhallinnan varmistamisessa.
Suunnitteluprosessi jäsentyi tarve- ja lähtötietojen määrittelyyn, tarjoussuunnitteluun, maastokäyntiin, esisuunnitteluun, viranomaismenettelyihin, tekniseen suunnitteluun sekä sisäiseen ja tilaajan tarkastukseen.
Tulokset osoittivat, että vesilupaprosessi ja geotekniset tutkimukset aiheuttivat suurimmat aikatauluriskit. Vesilupahakemusten käsittelyajat voivat venyä jopa kymmeneen kuukauteen, ja pohjatutkimukset 2–4 viikkoon, mikä yhdessä talvimaastotöiden viivästysten kanssa pidentää kokonaiskestoa merkittävästi.
Yksinkertaisessa kohteessa riittää yksi maastokäynti ja selkeät esisuunnitelmat, kun taas monivaiheiset hankkeet vaativat lisäkäyntejä, geolausuntoja ja liikennejärjestelyjen selvittelyä.
Työn tulokset toimivat työkaluna sekä viranomaisille että suunnittelijoille prosessin ennakoinnissa ja onnistuneen projektinhallinnan varmistamisessa.