Tekoäly kuluttajan tukena sopivan koon valinnassa : case Lilja the Label
Heilimö, Mimosa (2025)
Heilimö, Mimosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110567
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka kuluttajan koon valinnan prosessia voidaan helpottaa vaatetusalan verkkokaupassa käyttämällä tekoälypohjaista kokotyökalua. Tavoitteena oli tutkia tekoälyn tarjoamia ratkaisuja kuluttajan koon valintaan verkkokaupassa sekä sen hyötyjä kuluttajalle ja toimeksiantajayritykselle. Työn toimeksiantajana oli vastuullinen uima-asubrändi Lilja the Label. Kolmantena osapuolena oli rintaliivien sovitusratkaisuihin erikoistunut startup-yritys Brarista, jonka rakentamaa tekoälypohjaista kokotyökalua käsitellään tässä työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistoina käytettiin kirjallisuutta, ajankohtaisia verkkolähteitä sekä yritykseltä saatuja dokumentaarisia aineistoja. Muita aineistoja kerättiin lomakekyselyn ja kokotyökalun käyttötestauksen avulla, jotka molemmat toteutettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaiden kanssa. Aineistojen avulla perehdyttiin verkkokauppamyynnin haasteisiin ja tekoälyn käyttöön vaatetusalalla. Kyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja kokemuksia koon valinnasta Lilja the Labelin verkkokaupassa. Lisäksi perehdyttiin eri tekijöihin, joiden pohjalta yrityksen asiakkaat tekevät kokovalintoja tällä hetkellä.
Tutkimus osoitti, että Lilja the Labelin asiakkaat kokevat koon valinnan haasteelliseksi tehdessään ostoksia yrityksen verkkokaupassa. Käyttötestauksen tulokset osoittivat, että AI-kokotyökalu pystyy antamaan tarkkoja ja yksilöllisiä kokosuosituksia kuluttajalle, mikä tekee siitä potentiaalisen ratkaisun koon valinnan tueksi.
Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayritys saavuttaa syvemmän ymmärryksen kokotyökalun toiminnasta ja potentiaalista. Tämän lisäksi käyttötestaus tarjoaa yritykselle konkreettisia tuloksia kokotyökalun toimivuudesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistoina käytettiin kirjallisuutta, ajankohtaisia verkkolähteitä sekä yritykseltä saatuja dokumentaarisia aineistoja. Muita aineistoja kerättiin lomakekyselyn ja kokotyökalun käyttötestauksen avulla, jotka molemmat toteutettiin toimeksiantajayrityksen asiakkaiden kanssa. Aineistojen avulla perehdyttiin verkkokauppamyynnin haasteisiin ja tekoälyn käyttöön vaatetusalalla. Kyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja kokemuksia koon valinnasta Lilja the Labelin verkkokaupassa. Lisäksi perehdyttiin eri tekijöihin, joiden pohjalta yrityksen asiakkaat tekevät kokovalintoja tällä hetkellä.
Tutkimus osoitti, että Lilja the Labelin asiakkaat kokevat koon valinnan haasteelliseksi tehdessään ostoksia yrityksen verkkokaupassa. Käyttötestauksen tulokset osoittivat, että AI-kokotyökalu pystyy antamaan tarkkoja ja yksilöllisiä kokosuosituksia kuluttajalle, mikä tekee siitä potentiaalisen ratkaisun koon valinnan tueksi.
Opinnäytetyön myötä toimeksiantajayritys saavuttaa syvemmän ymmärryksen kokotyökalun toiminnasta ja potentiaalista. Tämän lisäksi käyttötestaus tarjoaa yritykselle konkreettisia tuloksia kokotyökalun toimivuudesta.