Arabianrannan ympäristötaideteosten mobiilisovelluksen konseptisuunnittelu
Huhtanen, Hanna (2025)
Huhtanen, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210637
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä Arabianrannan ympäristötaideteosten tietoisuutta alueen asukkaiden keskuudessa mobiilisovelluksen avulla. Mobiilisovellus tarjoaa käyttäjille tietoa ympäristötaideteoksista ja niiden taustoista sekä kannustaa tutustumaan niihin aktiivisesti. Käyttäjä voi tallentaa kierretyt taideteokset ja sovellus seuraa käyttäjän edistymistä ilmoittamalla, kuinka monta teosta käyttäjä on jo tutkinut. Konseptisuunnittelu on keskeinen osa sovellusidean kehittämistä ja sen jalostamista käyttökelpoiseksi prototyypiksi.
Teoriaosuudessa tarkastellaan palvelumuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita osana mobiilisovelluksen kehitysprosessia. Opinnäytetyössä keskitytään siihen miten käyttäjän aktiivisuus ja sitoutuminen sovelluksen käyttöön voidaan varmistaa sekä miten käyttöliittymäsuunnittelun heuristisia periaatteita hyödynnettiin käytettävyyden parantamiseksi. Prototyypin suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Figma-ohjelmaa, jonka avulla sovelluksen käyttöliittymä saatiin testattavaan muotoon. Sovelluksen suunnittelussa otetaan huomioon Arabianrannan erityispiirteet kulttuurihistoriallisesti merkittävänä asuinalueena, ja tavoitteena on tarjota käyttäjille käyttäjäystävällinen ja visuaalisesti houkutteleva käyttöliittymä.
Tutkimusosiossa tarkasteltiin Arabianrannan asemakaavaa sekä ympäristötaideteosten suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi työssä suoritettiin benchmarkkaus samankaltaisista mobiilisovelluksista, joiden analyysin avulla määriteltiin keskeiset suunnitteluratkaisut ja parhaat toiminnot. Prototyypin toimivuutta arvioitiin käyttäjätestauksella, johon osallistui neljä testihenkilöä. Testauksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja tuloksia analysoitiin sekä numeerisen asteikon (1–5) että avoimen vastauksen avulla. Testitulosten perusteella sovelluksen koettiin olevan hyödyllinen ja sen arvioitiin edistävän Arabianrannan ympäristötaideteosten näkyvyyttä ja tunnettavuutta alueen asukkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyö tarjosi kokonaisvaltaisen katsauksen mobiilisovelluksen konseptisuunnitteluun ja käyttöliittymän kehittämiseen, yhdistäen teoreettisen viitekehyksen ja käytännön suunnittelutyön.
Teoriaosuudessa tarkastellaan palvelumuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita osana mobiilisovelluksen kehitysprosessia. Opinnäytetyössä keskitytään siihen miten käyttäjän aktiivisuus ja sitoutuminen sovelluksen käyttöön voidaan varmistaa sekä miten käyttöliittymäsuunnittelun heuristisia periaatteita hyödynnettiin käytettävyyden parantamiseksi. Prototyypin suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Figma-ohjelmaa, jonka avulla sovelluksen käyttöliittymä saatiin testattavaan muotoon. Sovelluksen suunnittelussa otetaan huomioon Arabianrannan erityispiirteet kulttuurihistoriallisesti merkittävänä asuinalueena, ja tavoitteena on tarjota käyttäjille käyttäjäystävällinen ja visuaalisesti houkutteleva käyttöliittymä.
Tutkimusosiossa tarkasteltiin Arabianrannan asemakaavaa sekä ympäristötaideteosten suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi työssä suoritettiin benchmarkkaus samankaltaisista mobiilisovelluksista, joiden analyysin avulla määriteltiin keskeiset suunnitteluratkaisut ja parhaat toiminnot. Prototyypin toimivuutta arvioitiin käyttäjätestauksella, johon osallistui neljä testihenkilöä. Testauksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja tuloksia analysoitiin sekä numeerisen asteikon (1–5) että avoimen vastauksen avulla. Testitulosten perusteella sovelluksen koettiin olevan hyödyllinen ja sen arvioitiin edistävän Arabianrannan ympäristötaideteosten näkyvyyttä ja tunnettavuutta alueen asukkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyö tarjosi kokonaisvaltaisen katsauksen mobiilisovelluksen konseptisuunnitteluun ja käyttöliittymän kehittämiseen, yhdistäen teoreettisen viitekehyksen ja käytännön suunnittelutyön.