Työn mittaamisen kehittäminen perintätoimiston contact center -tiimissä
Sillanpää, Joel (2025)
Sillanpää, Joel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on mittaamisen kehittäminen perintätoimiston contact center -tiimissä. Aihe valittiin toimeksiantajayrityksen tarpeiden sekä tekijän opintosuunnan tarjoaman tietämyksen ja kiinnostuksen pohjalta. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa tiimille soveltuvia uusia mittareita ja tehdä perusteltuja kehitysehdotuksia nykyisten toimintamallien kehittämiseksi. Lisäksi selvitetään, miten tiimiläiset suhtautuvat työn mittaamiseen ja mitä heidän mielestään voitaisiin kehittää. Tutkimuskysymys on, miten työn mittaamista voidaan kehittää perintätoimiston contact center -tiimissä.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on perintätoimisto Sergel Oy, joka on osa suurempaa pohjoismaalaista Sergel Group -konsernia. Konsernin tavoite on "the most caring debt collection", eli perintää tehdään vastuullisesti sekä yhteiskunnallisesta että taloudellisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen toteuttamiseksi käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Laadullista tutkimusmenetelmää käytettiin haastattelussa tiimin esihenkilölle, ja määrällistä menetelmää kyselylomakkeella tiimin jäsenille. Haastattelun avulla kartoitettiin työn mittaamisen nykytilanne ja tavoitteet, kun taas kyselyllä selvitettiin tiimin jäsenten suhtautumista työn mittaamiseen ja heidän kehitysehdotuksiaan.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tiimillä on laaja ja monipuolinen mittaristo, joka kattaa sekä asiakaspalvelun että perinnän eri osa-alueet. Saatujen tuloksien perusteella todettiin, että mittaustulosten läpinäkyvyyttä tiimin jäsenille tulee parantaa esimerkiksi keskitetyn esittelykanavan avulla. Digitaalisten kirjeiden lähetyslupien mittaaminen ja hallinta on toinen merkittävä kehityskohde, joka voisi vähentää kustannuksia. Lisäksi mittareiden tarkempi läpikäynti ja vaihtoehtoisten mittarien miettiminen, voisi olla tulevaisuudessa kehityksen kannalta mahdollinen askel.
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on perintätoimisto Sergel Oy, joka on osa suurempaa pohjoismaalaista Sergel Group -konsernia. Konsernin tavoite on "the most caring debt collection", eli perintää tehdään vastuullisesti sekä yhteiskunnallisesta että taloudellisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen toteuttamiseksi käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Laadullista tutkimusmenetelmää käytettiin haastattelussa tiimin esihenkilölle, ja määrällistä menetelmää kyselylomakkeella tiimin jäsenille. Haastattelun avulla kartoitettiin työn mittaamisen nykytilanne ja tavoitteet, kun taas kyselyllä selvitettiin tiimin jäsenten suhtautumista työn mittaamiseen ja heidän kehitysehdotuksiaan.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tiimillä on laaja ja monipuolinen mittaristo, joka kattaa sekä asiakaspalvelun että perinnän eri osa-alueet. Saatujen tuloksien perusteella todettiin, että mittaustulosten läpinäkyvyyttä tiimin jäsenille tulee parantaa esimerkiksi keskitetyn esittelykanavan avulla. Digitaalisten kirjeiden lähetyslupien mittaaminen ja hallinta on toinen merkittävä kehityskohde, joka voisi vähentää kustannuksia. Lisäksi mittareiden tarkempi läpikäynti ja vaihtoehtoisten mittarien miettiminen, voisi olla tulevaisuudessa kehityksen kannalta mahdollinen askel.