Tekoälytyökalut myynnin ja markkinoinnin opiskelussa
Salman, Salla; Lankila, Katariina (2025)
Salman, Salla
Lankila, Katariina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210958
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli tekoälyn vaikutukset myynnin ja markkinoinnin opiskeluun sekä opetukseen Oulun ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin tradenomiopinnoissa. Aiheen tutkiminen oli ajankohtaista, sillä tekoälyn
käyttö yleistyy jatkuvasti työelämässä. Tulevaisuudessa tekoälytyökaluja tullaan hyödyntämään yhä enemmän myynnissä ja markkinoinnissa. Aihe on myös merkityksellinen opetuksen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten tekoälyn opetus tänä päivänä sujuu opiskelijoiden näkökulmasta ja miten opiskelijat sen kokevat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Oulun ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin tradenomiopiskelijat hyödyntävät tekoälyä opinnoissaan, sekä miten he kokevat tekoälyn opetuksen ja siihen liittyvän tiedon saatavuuden opintoihin. Opinnäytetyön avulla selvisi, millaisia riskejä tai mahdollisuuksia tekoäly tuo oppimiseen ja opiskeluun. Teoreettisen viitekehyksen aihealueeksi valikoituivat tekoälyn määrittely, tekoälytyökalut, tekoäly myynnissä ja markkinoinnissa sekä tekoäly ja sen opiskelu ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyössä käytettiin aineistonkeruumenetelminä Webropol-ohjelmalla luotua kyselyä ja yksilöhaastatteluja. Yhdistelmä kahdesta eri aineistonhankintatavasta sopi parhaiten tähän tutkimukseen, koska tutkimuksella saatiin hyvin laadullista ja määrällisestä tutkimustietoa. Tutkimuksista selvisi, että opiskelijat käyttävät tekoälytyökaluja opinnoissa monin tavoin. Suurin osa suhtautui tekoälytyökaluihin avoimin mielin, vaikka osa epäili ja mietti mahdollisia uhkia ja väärinkäyttömahdollisuuksia. Opiskelijat tuovat vastauksissa esille, että tekoäly helpottaa tiedonhakua ja se antaa monia mahdollisuuksia. Tekoälyn opinnot ovat auttaneet monipuolisesti opiskelijoita ideointiprosesseissa, tekstinkäsittelyssä ja nopeuttanut opiskelijoiden luovaa työskentelyä ja ajatusten jäsentelyä.
käyttö yleistyy jatkuvasti työelämässä. Tulevaisuudessa tekoälytyökaluja tullaan hyödyntämään yhä enemmän myynnissä ja markkinoinnissa. Aihe on myös merkityksellinen opetuksen näkökulmasta. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten tekoälyn opetus tänä päivänä sujuu opiskelijoiden näkökulmasta ja miten opiskelijat sen kokevat. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Oulun ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin tradenomiopiskelijat hyödyntävät tekoälyä opinnoissaan, sekä miten he kokevat tekoälyn opetuksen ja siihen liittyvän tiedon saatavuuden opintoihin. Opinnäytetyön avulla selvisi, millaisia riskejä tai mahdollisuuksia tekoäly tuo oppimiseen ja opiskeluun. Teoreettisen viitekehyksen aihealueeksi valikoituivat tekoälyn määrittely, tekoälytyökalut, tekoäly myynnissä ja markkinoinnissa sekä tekoäly ja sen opiskelu ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyössä käytettiin aineistonkeruumenetelminä Webropol-ohjelmalla luotua kyselyä ja yksilöhaastatteluja. Yhdistelmä kahdesta eri aineistonhankintatavasta sopi parhaiten tähän tutkimukseen, koska tutkimuksella saatiin hyvin laadullista ja määrällisestä tutkimustietoa. Tutkimuksista selvisi, että opiskelijat käyttävät tekoälytyökaluja opinnoissa monin tavoin. Suurin osa suhtautui tekoälytyökaluihin avoimin mielin, vaikka osa epäili ja mietti mahdollisia uhkia ja väärinkäyttömahdollisuuksia. Opiskelijat tuovat vastauksissa esille, että tekoäly helpottaa tiedonhakua ja se antaa monia mahdollisuuksia. Tekoälyn opinnot ovat auttaneet monipuolisesti opiskelijoita ideointiprosesseissa, tekstinkäsittelyssä ja nopeuttanut opiskelijoiden luovaa työskentelyä ja ajatusten jäsentelyä.