5S-menetelmän käyttöönotto ja seuranta
Antikainen, Aatu (2025)
Antikainen, Aatu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli aiemmin Kainuun ammattiopiston autoalan tiloihin toteutettu 5S-menetelmän käyttöönotto ja seuranta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja tutkia aiemmin tehdyistä muutoksista saatuja hyötyjä, niiden onnistumista sekä vaikutuksia opetustilanteisiin ja korjaamon arkipäiväiseen toimintaan. Keskeisimpiä menetelmiä vaikutusten tutkimiseen käytettiin opiskelijoiden kyselyjä ja henkilöstön haastatteluja.
Työssä käydään läpi Lean-ajattelumallin perusperiaatteet, 5S-menetelmän perusteet, aiemmin tehdyn 5S-menetelmän keskeiset muutokset sekä kyselyjen ja haastattelujen tietoperusta ja toteutus. Kyselyt tehtiin toisen vuoden opiskelijoille, ja haastattelut toteutettiin perusopetuksen opettajille. Toisen vuoden opiskelijat valikoituivat kyselyn kohteeksi, koska heillä oli kokemusta työskentelystä työsalissa ennen ja jälkeen 5S-menetelmän muutoksia. Perusopetuksen henkilöstö valikoitui haastatteluihin, koska he työskentelevät suoraan 5S-menetelmän ja sen ylläpidon parissa.
Kyselyjen ja haastatteluiden tulokset osoittivat parannuksia useilla osa-alueilla, kuten yleisessä siisteydessä, opetustilanteissa ja tilojen toimivuudessa. Puutteiden korjausten ja siivouksen valmisteluiden osalta todettiin olevan vielä hieman kehittämisen varaa
Työssä käydään läpi Lean-ajattelumallin perusperiaatteet, 5S-menetelmän perusteet, aiemmin tehdyn 5S-menetelmän keskeiset muutokset sekä kyselyjen ja haastattelujen tietoperusta ja toteutus. Kyselyt tehtiin toisen vuoden opiskelijoille, ja haastattelut toteutettiin perusopetuksen opettajille. Toisen vuoden opiskelijat valikoituivat kyselyn kohteeksi, koska heillä oli kokemusta työskentelystä työsalissa ennen ja jälkeen 5S-menetelmän muutoksia. Perusopetuksen henkilöstö valikoitui haastatteluihin, koska he työskentelevät suoraan 5S-menetelmän ja sen ylläpidon parissa.
Kyselyjen ja haastatteluiden tulokset osoittivat parannuksia useilla osa-alueilla, kuten yleisessä siisteydessä, opetustilanteissa ja tilojen toimivuudessa. Puutteiden korjausten ja siivouksen valmisteluiden osalta todettiin olevan vielä hieman kehittämisen varaa