Markkinointisuunnitelman laatiminen : Virpiniemi Golf Oy
Lehto, Joel (2025)
Lehto, Joel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311023
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Virpiniemi Golf Oy, joka oli aloittanut selvityksen nykyisen golfkentän laajennuksesta, yhdeksän lisäreiän rakentamisesta. Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli laatia markkinointisuunnitelma yritykselle, jota he voivat hyödyntää mahdollisessa golfkentän laajennushankkeessa. Työn tuotoksena saatiin valmis markkinointisuunnitelma, joka liitettiin opinnäytetyön liitteisiin salattuna toimeksiantajan pyynnöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelminä käytettiin haastattelua, lausuntoja, someaineistoja, valmiita työelämän dokumentteja, aineistoja ja raportteja sekä omia havaintojani. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää perusteet mahdolliselle golfkentän laajennukselle.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuuskatsauksesta, jossa käsiteltiin markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinointisuunnitelman teoriaa. Keskeisinä lähteinä käytettiin kotimaisia ja ulkomaisia kirjalähteitä.
Markkinointisuunnitelmaa pohjustettiin teoriapohjalla sekä tehdyillä lähtökohtaanalyyseillä. Markkinointisuunnitelmaan koottiin yrityksen strategia, tavoitteet ja kilpailukeinot hyödyntäen 7P-mallia. Toimintasuunnitelman sisältö muodostettiin teoriapohjan, lähtökohtaanalyysien ja omien näkemysteni pohjalta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että golfkentän laajennukselle on perusteita Oulun alueen golfkenttien ruuhkautumisen sekä Pohjois-Suomen pelaajamäärien suuren kasvun vuoksi. Tutkimustulokset osoittavat, että Oulun alueella on tarve vähintään yhdelle uudelle 18-reikäiselle golfkentälle.
Aiheesta voisi tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi golfkentän rakentamiseen liittyen. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia juurisyitä golfkenttien rakentamisen hidastumiselle Suomessa ja golfkenttien rakentamisen rahoitusvaihtoehtoja. Tutkimuksessa voitaisiin tarkastella keskeisimpiä rahoitusmuotoja golfkentän rakentamisessa ja esimerkiksi investointien takaisinmaksua sekä taloudellista riskiä eri rahoitusvaihtoehdoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelminä käytettiin haastattelua, lausuntoja, someaineistoja, valmiita työelämän dokumentteja, aineistoja ja raportteja sekä omia havaintojani. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää perusteet mahdolliselle golfkentän laajennukselle.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kirjallisuuskatsauksesta, jossa käsiteltiin markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinointisuunnitelman teoriaa. Keskeisinä lähteinä käytettiin kotimaisia ja ulkomaisia kirjalähteitä.
Markkinointisuunnitelmaa pohjustettiin teoriapohjalla sekä tehdyillä lähtökohtaanalyyseillä. Markkinointisuunnitelmaan koottiin yrityksen strategia, tavoitteet ja kilpailukeinot hyödyntäen 7P-mallia. Toimintasuunnitelman sisältö muodostettiin teoriapohjan, lähtökohtaanalyysien ja omien näkemysteni pohjalta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että golfkentän laajennukselle on perusteita Oulun alueen golfkenttien ruuhkautumisen sekä Pohjois-Suomen pelaajamäärien suuren kasvun vuoksi. Tutkimustulokset osoittavat, että Oulun alueella on tarve vähintään yhdelle uudelle 18-reikäiselle golfkentälle.
Aiheesta voisi tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi golfkentän rakentamiseen liittyen. Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia juurisyitä golfkenttien rakentamisen hidastumiselle Suomessa ja golfkenttien rakentamisen rahoitusvaihtoehtoja. Tutkimuksessa voitaisiin tarkastella keskeisimpiä rahoitusmuotoja golfkentän rakentamisessa ja esimerkiksi investointien takaisinmaksua sekä taloudellista riskiä eri rahoitusvaihtoehdoilla.