Palveluprosessien kehittäminen – Blueprint-mallinnus ja laadunhallinta käytännössä
Kemppinen, Matias (2025)
Kemppinen, Matias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210870
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Repelcon Oy:n palveluprosessi vastaamaan paremmin sekä asiakkaiden tarpeita että tuholaistorjunta-alan lainsäädännöllisiä vaatimuksia. Tarkoituksena oli erityisesti yhtenäistää toimintatapoja, parantaa dokumentoinnin laatua ja tukea toiminnan skaalautuvuutta.
Tutkimus perustuu palvelumuotoilun ja laadunhallinnan teorioihin, alan sääntelyyn, Service Blueprint -mallinnukseen sekä asiantuntijahaastatteluihin. Aluksi toteutettiin nykytilan analyysi, jossa tunnistettiin keskeiset ongelmakohdat kuten dokumentoinnin epäyhtenäisyys ja asiakasviestinnän hajanaisuus. Kehitystyön lopputuloksena syntyi käytännönläheinen kolmiosainen ratkaisu: visuaalinen prosessimalli (Service Blueprint), vaiheittainen prosessiohje työntekijöille sekä suositus jatkotoimenpiteistä.
Työ tukee Repelconin palvelun laadun parantamista ja sääntelyn mukaista toimintaa. Kun prosessin kaikki vaiheet on tunnistettu, mallinnettu ja keskenään sovitettu yhteen, voidaan myös toiminnan ohjausta ja kehittämistä tehostaa.
Tutkimus perustuu palvelumuotoilun ja laadunhallinnan teorioihin, alan sääntelyyn, Service Blueprint -mallinnukseen sekä asiantuntijahaastatteluihin. Aluksi toteutettiin nykytilan analyysi, jossa tunnistettiin keskeiset ongelmakohdat kuten dokumentoinnin epäyhtenäisyys ja asiakasviestinnän hajanaisuus. Kehitystyön lopputuloksena syntyi käytännönläheinen kolmiosainen ratkaisu: visuaalinen prosessimalli (Service Blueprint), vaiheittainen prosessiohje työntekijöille sekä suositus jatkotoimenpiteistä.
Työ tukee Repelconin palvelun laadun parantamista ja sääntelyn mukaista toimintaa. Kun prosessin kaikki vaiheet on tunnistettu, mallinnettu ja keskenään sovitettu yhteen, voidaan myös toiminnan ohjausta ja kehittämistä tehostaa.