Raja näyttelyn ja pelin välillä : virtuaalisen näyttelyn luonti tasoloikkapeliin
Lehtola, Ossi (2025)
Lehtola, Ossi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210785
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojektina oli Unreal Enginillä kehitetty tasoloikkapelin ja virtuaalisen gallerian risteytys nimeltä Steal Like an Artist. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten pelin kehittäjä voi vaikuttaa mekaniikoilla virtuaalisen gallerian kokemiseen. Oli tärkeää ottaa huomioon pelin ympäristön ja tarinan vaikutus teoksien tuotannossa ja kuinka jokainen pelimekaniikka vaikuttaa virtuaalisen gallerian painoarvoon.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin virtuaalisen gallerian historiaa, pelinkehityksen periaatteita ja miten taideala ja peliala ovat vaikuttaneet toisiinsa. Tämän pohjalta suunniteltiin gallerian ja pelin yhteinen teema ja tuotettiin teoksia, joita on siirretty Unreal Engine -pelimoottoriin. Tämän lisäksi pelin kehitystä on jatkettu testaukseen asti ja julkaistu Itch.Io-palvelussa.
Mekaniikkojen vaikutus virtuaaliseen galleriaan painottuu tapaan, miten teoksia kohdellaan pelin sisällä ja mitä kontekstia pelin tarina ja teemat lisäävät teoksiin. Mekaniikoilla voidaan tehdä yksittäisen teoksen kokemisesta paljon henkilökohtaisempaa, mutta pelin sääntöjen kontekstissa kokonaisuutta voidaan nähdä voittoon vaadittaneina esineinä. Hyvin toteutettuna mekaniikat voivat myös työntää pelin tarinaa eteenpäin, ja niillä voidaan luoda yhtenäisyyttä pelin mekaniikkojen ja gallerian välille ja kertoa parempaa syytä sääntöjen seuraamiselle.
Kun Steal Like an Artist-pelin demo oli suunniteltu helposti laajennettavaksi työprosessin ja julkaisualustan määrityksen jälkeen, tulen jatkoedistämään projektia tulevaisuudessa ajan ja resurssien salliessa. Opinnäytetyönä tämä demo toimii tapaustutkimuksena yhdestä tavasta, miten voidaan luoda virtuaalista galleriaa peliympäristöön ja miten eri pelien mekaniikat voivat vaikuttaa gallerian kokemiseen.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin virtuaalisen gallerian historiaa, pelinkehityksen periaatteita ja miten taideala ja peliala ovat vaikuttaneet toisiinsa. Tämän pohjalta suunniteltiin gallerian ja pelin yhteinen teema ja tuotettiin teoksia, joita on siirretty Unreal Engine -pelimoottoriin. Tämän lisäksi pelin kehitystä on jatkettu testaukseen asti ja julkaistu Itch.Io-palvelussa.
Mekaniikkojen vaikutus virtuaaliseen galleriaan painottuu tapaan, miten teoksia kohdellaan pelin sisällä ja mitä kontekstia pelin tarina ja teemat lisäävät teoksiin. Mekaniikoilla voidaan tehdä yksittäisen teoksen kokemisesta paljon henkilökohtaisempaa, mutta pelin sääntöjen kontekstissa kokonaisuutta voidaan nähdä voittoon vaadittaneina esineinä. Hyvin toteutettuna mekaniikat voivat myös työntää pelin tarinaa eteenpäin, ja niillä voidaan luoda yhtenäisyyttä pelin mekaniikkojen ja gallerian välille ja kertoa parempaa syytä sääntöjen seuraamiselle.
Kun Steal Like an Artist-pelin demo oli suunniteltu helposti laajennettavaksi työprosessin ja julkaisualustan määrityksen jälkeen, tulen jatkoedistämään projektia tulevaisuudessa ajan ja resurssien salliessa. Opinnäytetyönä tämä demo toimii tapaustutkimuksena yhdestä tavasta, miten voidaan luoda virtuaalista galleriaa peliympäristöön ja miten eri pelien mekaniikat voivat vaikuttaa gallerian kokemiseen.