Toimiva verkkokauppa pk-yritykselle : opas verkkokaupan rakentamiseen
Helenius, Eemi-Valtteri (2025)
Helenius, Eemi-Valtteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210887
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on toimiva verkkokauppa pk-yrityksen näkökulmasta, ja mitä asioita yrityksen on huomioitava verkkokaupan perustamisessa. Toinen tavoite oli rohkaista yrityksiä laajentamaan yritystoimintaansa internettiin. Näiden asioiden pohjalta oli tarkoitus luoda opas, jonka avulla yritys tai yksityisyrittäjä voi aloittaa verkkokaupan perustamisen.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin verkkokaupan liiketoiminnan suunnittelua, kuten verkkokaupan tavoitteiden, tuote-, ja palveluvalikoiman sekä kohderyhmien määrittelyä ja kohderyhmän käyttäytymistä verkossa. Tietoperustassa käsiteltiin myös verkkokaupan rakenteen suunnittelua ja sisältöä, pk-yritykselle sopivia verkkokauppa-alustoja sekä verkkokaupan toimintoja, kuten maksuvaihtoehtoja, kuljetusratkaisuja ja tilausehtoja.
Opinnäytetyön viitekehyksen tuloksena syntyi helppolukuinen opas, joka käsittelee pintapuolisesti oleellisimpia asioita verkkokaupan perustamisessa. Oppaan tarkoituksena on antaa yritykselle kuva tärkeimmistä asioista, jotka täytyy selvittää, kun perustaa verkkokaupan. Lisäksi oppaassa käydään läpi, miksi juuri nämä asiat ovat tärkeitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin verkkokaupan liiketoiminnan suunnittelua, kuten verkkokaupan tavoitteiden, tuote-, ja palveluvalikoiman sekä kohderyhmien määrittelyä ja kohderyhmän käyttäytymistä verkossa. Tietoperustassa käsiteltiin myös verkkokaupan rakenteen suunnittelua ja sisältöä, pk-yritykselle sopivia verkkokauppa-alustoja sekä verkkokaupan toimintoja, kuten maksuvaihtoehtoja, kuljetusratkaisuja ja tilausehtoja.
Opinnäytetyön viitekehyksen tuloksena syntyi helppolukuinen opas, joka käsittelee pintapuolisesti oleellisimpia asioita verkkokaupan perustamisessa. Oppaan tarkoituksena on antaa yritykselle kuva tärkeimmistä asioista, jotka täytyy selvittää, kun perustaa verkkokaupan. Lisäksi oppaassa käydään läpi, miksi juuri nämä asiat ovat tärkeitä.