Customers' Perspectives on Pharmacies as Vaccination Providers in Finland : a Creative Representation of the Customer Journey to Pharmacy Based Vaccination
Bramzell, Marjatta (2025)
Bramzell, Marjatta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210922
Tiivistelmä
Tässä toimintatutkimukseen perustuvassa maisterin tutkielmassa tarkastellaan tekijöitä, jotka vaikuttavat yksilön päätöksentekoon rokottautuessa apteekkien rokotuspalvelujen kautta vastaamalla seuraaviin tutkimuskysymyksiin: "Mitkä tekijät vaikuttavat apteekissa rokottautumista harkitsevan tai rokottautuvan yksilön päätöksentekoon?" ja "Miten asiakaspolun luova kartoitus voi tukea päätöksentekoa koskevien prosessien ja havaittujen tekijöiden esittämistä?" Puolistrukturoituja haastatteluja ja kyselylomakkeita yhdistävän tiedonkeruun perusteella kvalitatiivisen data-analyysin lopputulos, asiakasmatkakartta, havainnollistaa luovasti keskeisiä tekijöitä, jotka liittyvät päätöksentekoon apteekissa rokottautumisesta. Tutkielman sekä päätöksenteon keskiössä ovat mm. apteekkien rokotuspalvelun käyttömukavuus ja tunnereaktiot ennen rokotusta apteekissa sekä sen aikana ja sen jälkeen. Apteekin asiakkaiden vähäinen tietoisuus apteekkirokotuspalvelutarjonnasta muodosti alkuperäisen esteen palvelun käytölle, kun taas tiedonsaannin jälkeen ajanvarausprosessi eteni nopeasti. Aikaisemmat rokotuskokemukset tai apteekkikäynnit eivät vaikuttaneet merkittävästi apteekkirokotuspalvelujen käyttöön. Sen sijaan ympäristötekijöiden, kuten yksityisyyden puutteen, todettiin häiritsevän kokemusta. Kuitenkin vuorovaikutus rokotushenkilökunnan kanssa sekä palvelun mukavuus edesauttoivat myönteisen apteekkirokotuskokemuksen syntymisessä. Päätöksentekoteoriat ja yksilön uskomukset omasta terveyskäyttäytymisestä loivat pohjan teoreettiselle viitekehykselle rokote-epäröinnin ja ympäristöpsykologian antaen laajemman näkökulman apteekissa rokottautumiseen vaikuttavien emotionaalisten ja kokemuksellisten tekijöiden ymmärtämiseen. Asiakaspolun luovan mallintamisen avulla tämä tutkimus tarjoaa helposti ymmärrettävässä muodossa monitasoisen näkemyksen tunne-, ympäristö- ja mukavuustekijöiden vuorovaikutuksesta apteekkirokotusprosessin eri vaiheissa. Tutkielma korostaa luovien menetelmien merkitystä löydösten esittämisessä tavalla, johon perinteinen data-analyysi ei välttämättä pysty, tarjoten laajemman kosketuspinnan tutkimuslöydöksille.
Avainsanat: apteekkirokotus, asiakaspolku, asiakasmatkakartta, toimintatutkimus
Avainsanat: apteekkirokotus, asiakaspolku, asiakasmatkakartta, toimintatutkimus