Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Observoinnin merkitys musiikkipedagogin ammatillisen identiteetin kehittymisessä

Ristolainen, Pia (2025)

 
Avaa tiedosto
Ristolainen_Pia.pdf (765.2Kt)
Lataukset: 


Ristolainen, Pia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210956
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee varhaisiän musiikinopettajan observointikokemuksia ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Varhaisiän musiikkikasvatuksen opintoihin kuuluvat kiinteästi ammatissa toimivien pedagogien opetuksen havainnoinnit eli observoinnit, ja omat merkitykselliset observointikokemukseni innostivat minua aloittamaan opinnäytetyön tästä aiheesta. Tutkimuskysymykseni ovat: Millainen merkitys observoinnilla on ollut musiikkipedagogin ammatillisen identiteetin kehittymisessä? Mitä muutoksia observointi on tuonut omaan käsitykseen itsestä opettajana?

Tutkin teemahaastatteluin neljän varhaisiän musiikinopettajan observointikokemuksia. Tietoperustaan ja haastatteluaineistoon tukeutuen tarkastelen opiskelunaikaista observointia ja mitä merkitystä sillä voi olla ammatti-identiteetin muodostumisessa.

Haastattelujen perusteella observointien merkityksellisyys ilmeni laaja-alaisesti käytännön työn tekemisen hyödyistä syvällisiin identiteettipohdintoihin. Tuloksissa ilmeni viisi ammatillisuuden osa-aluetta, joihin observoinneilla oli ollut merkittävää osuutta. Observointi selkiytti työnkuvan hahmottumista, mahdollisti näkemään opittua teoriaa käytännössä, aktivoi oman opettajuuden reflektiota, laittoi vertailemaan ja pohtimaan omia arvoja ja antoi samaistumisen kokemuksia. Tuloksissa nousi toive, että hyödyllisyytensä vuoksi observointi olisi mahdollista myös valmistumisen jälkeen.

Tutkimustulokset vahvistivat käsitystäni observoinnin merkityksellisyydestä ammatillisen identiteetin kehittymisessä. Toivon, että tämä opinnäytetyö on hyödyksi observointien järjestäjille varhaisiän musiikkikasvatuksen koulutuksessa. Opinnäytetyöni on tarkoitettu kaikille, joita musiikkipedagogin ammatillisen identiteetin kehittymisen vaiheet kiinnostavat.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste