Tyyliteltyjen visuaalisten efektien toteutus Unreal Engine 5:ssa
Kähärä, Filipp (2025)
Kähärä, Filipp
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311121
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee visuaalisten efektien määrittelyä selittämällä, mitä VFX on ja esittelemällä sen keskeisen teoreettisen taustan ja menetelmät. Opinnäytetyö kattaa perusmääritelmät, luokittelut sekä visuaalisten tehosteiden vaikutuksen pelisuunnitteluun.
Teknisellä puolella työ selittää, miten VFX luodaan Unreal Engine:ssä. Siinä käsitellään materiaaleja ja yleisesti käytettyjä tekniikoita, kuten tekstuurien manipulointia, proseduraalisten maskien luomista, gradienttikartoitusta sekä värien yhdistelymenetelmiä. Lisäksi mukana on lyhyt johdanto Niagara järjestelmään, jossa kuvataan sen toimintaa ja modulaarista rakennetta. Blueprintien integrointi materiaaleihin ja Niagaraan on myös käsitelty ja esitelty, miten Blueprintit yhdistävät visuaaliset tehosteet pelin logiikkaan.
Viimeinen luku on käytännön osuus, missä esitellään neljä esimerkkitehostetta, jotka on luotu Unreal Enginen materiaalieditorilla ja Niagaralla. Jokainen esimerkki hyödyntää yhä kehittyneempiä tekniikoita, mutta kokonaisuus on suunnattu edistyneille aloittelijoille ja harrastajille. Jokainen esimerkkitehoste on esitelty videoissa, joiden linkit löytyvät opinnäytetyön liiteosiosta.
Teknisellä puolella työ selittää, miten VFX luodaan Unreal Engine:ssä. Siinä käsitellään materiaaleja ja yleisesti käytettyjä tekniikoita, kuten tekstuurien manipulointia, proseduraalisten maskien luomista, gradienttikartoitusta sekä värien yhdistelymenetelmiä. Lisäksi mukana on lyhyt johdanto Niagara järjestelmään, jossa kuvataan sen toimintaa ja modulaarista rakennetta. Blueprintien integrointi materiaaleihin ja Niagaraan on myös käsitelty ja esitelty, miten Blueprintit yhdistävät visuaaliset tehosteet pelin logiikkaan.
Viimeinen luku on käytännön osuus, missä esitellään neljä esimerkkitehostetta, jotka on luotu Unreal Enginen materiaalieditorilla ja Niagaralla. Jokainen esimerkki hyödyntää yhä kehittyneempiä tekniikoita, mutta kokonaisuus on suunnattu edistyneille aloittelijoille ja harrastajille. Jokainen esimerkkitehoste on esitelty videoissa, joiden linkit löytyvät opinnäytetyön liiteosiosta.
