Onnistunut Juhannus : asiakastyytyväisyyskysely PowerParkin Juhannus-tapahtumaan
Pääkkönen, Tessa; Partanen, Jonna (2025)
Pääkkönen, Tessa
Partanen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi PowerPark. He ovat huvivaltiona tunnettu huvipuisto Etelä-Pohjanmaalla, jonka toiminta on alkanut jo vuonna 2000. Nykyään PowerPark on Suomen suurin huvipuisto. Heillä on monia erilaisia palveluja tarjottavana alueellaan, mutta tässä opinnäytetyössä keskityttiin vuoden 2024 Juhannus-tapahtuman iltaohjelmaan. Tapahtuman iltaohjelmana toimi musiikkifestivaalit, jossa oli useita esiintyjiä sekä kaksi erillistä esiintymislavaa. Opinnäytetyöllä haluttiin tutkia tapahtuman asiakastyy-tyväisyyttä. Tavoitteena oli saada tapahtumasta mahdollisimman kattavasti perustietoa asiakkaiden koke-muksista useammasta tapahtuman osa-alueesta.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä, eli kvantitatiivisella, tutkimusmenetelmällä. Tämä tutkimusmene-telmä sopi tälle opinnäytetyölle, koska tutkimusjoukko oli hyvin laaja. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin internetkyselynä. Tähän kyselyyn tapahtumaan osallistujat pääsivät QR-koodien kautta, joita sijoiteltiin ta-pahtuma-alueen ulko- sekä sisätiloihin. Kysely sisälsi monimuoto- sekä avoimia kysymyksiä, jotka vastaaja täytti itsenäisesti. Asiakastyytyväisyyskysely jaettiin kolmeen eri osa-alueeseen, jotta kysely olisi mahdolli-simman ymmärrettävä sekä kyselyn tuloksia olisi helpompi käsitellä ja analysoida Nämä osa-alueet olivat yleinen siisteys ja viihtyvyys, ruoka ja juoma sekä tapahtuman toteutus.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittivat tapahtuman olleen onnistunut, sekä asiakkaiden kokemus kokonaisuutenaan on ollut todella hyvä. He kokivat tapahtuma-alueen siistiksi, loogiseksi sekä viihdyttäväk-si. Ruoka- ja juomavalikoimassa tuloksista löytyi sekä positiivista että negatiivista. Tapahtuman toteutus oli myös koettu hyvin positiiviseksi. Ohjelman aikataulutukseen sekä viihtyvyyteen oltiin hyvin tyytyväisiä, sekä esille nousi alueen esteettömyyden selkeä huomiointi. Asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistui Juhannus-tapahtuman kävijöistä kuitenkin vain hyvin pieni osa. Näin ollen kyselyn vastausprosentti oli hyvin pieni, eikä vastauksia ole mahdollista yleistää kaikkiin kävijöihin. Tyytyväisyyskyselyn vastauksia voi kuitenkin käyttää suuntaa antavina tulevia tapahtumia varten.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisellä, eli kvantitatiivisella, tutkimusmenetelmällä. Tämä tutkimusmene-telmä sopi tälle opinnäytetyölle, koska tutkimusjoukko oli hyvin laaja. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin internetkyselynä. Tähän kyselyyn tapahtumaan osallistujat pääsivät QR-koodien kautta, joita sijoiteltiin ta-pahtuma-alueen ulko- sekä sisätiloihin. Kysely sisälsi monimuoto- sekä avoimia kysymyksiä, jotka vastaaja täytti itsenäisesti. Asiakastyytyväisyyskysely jaettiin kolmeen eri osa-alueeseen, jotta kysely olisi mahdolli-simman ymmärrettävä sekä kyselyn tuloksia olisi helpompi käsitellä ja analysoida Nämä osa-alueet olivat yleinen siisteys ja viihtyvyys, ruoka ja juoma sekä tapahtuman toteutus.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittivat tapahtuman olleen onnistunut, sekä asiakkaiden kokemus kokonaisuutenaan on ollut todella hyvä. He kokivat tapahtuma-alueen siistiksi, loogiseksi sekä viihdyttäväk-si. Ruoka- ja juomavalikoimassa tuloksista löytyi sekä positiivista että negatiivista. Tapahtuman toteutus oli myös koettu hyvin positiiviseksi. Ohjelman aikataulutukseen sekä viihtyvyyteen oltiin hyvin tyytyväisiä, sekä esille nousi alueen esteettömyyden selkeä huomiointi. Asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistui Juhannus-tapahtuman kävijöistä kuitenkin vain hyvin pieni osa. Näin ollen kyselyn vastausprosentti oli hyvin pieni, eikä vastauksia ole mahdollista yleistää kaikkiin kävijöihin. Tyytyväisyyskyselyn vastauksia voi kuitenkin käyttää suuntaa antavina tulevia tapahtumia varten.