Sisältömarkkinointia tekoälykkäästi : tekoälyn hyödyntäminen sisältömarkkinoinnissa
Takala, Milla (2025)
Takala, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411528
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnissa ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa yrityksille. Työn toimeksiantajana oli konsultointialalla toimiva Deepcause Oy. Työssä yhdistyivät teoria ja käytäntö: aihetta käsiteltiin ensin kirjallisuuden pohjalta ja sen jälkeen esimerkkien avulla toimeksiantajan asiakasyrityksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tekoälyä käytetään sisältömarkkinoinnin prosesseissa markkinointiyritysten näkökulmasta, ja miten tekoäly toimii sisältömarkkinoinnin tukena. Opinnäytetyössä kartoitettiin, miten suomalaiset markkinointiyritykset hyödyntävät tekoälyä ja millaisia kokemuksia asiantuntijoilla on sen käytöstä. Tiedonkeruumenetelmänä kartoituksessa käytettiin laadullista sähköpostihaastattelua, jonka avulla saatiin syvällisiä näkemyksiä tekoälyn hyödyistä ja haasteista. Lisäksi työn toiminnallisessa osuudessa luotiin käytännön esimerkkejä STDC-mallin avulla siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää sisältömarkkinoinnissa.
Työn tuloksena havaittiin, että tekoäly tukee erityisesti ideointia, arviointia ja datan analysointia. Ihmisen rooli kuitenkaan ei ole tekoälyn johdosta katoamassa, vaan se on keskeinen sisällön laadun ja luovuuden varmistamisessa. Tekoälyn käyttö markkinoinnissa on vielä kehitysvaiheessa, mutta sen merkityksen odotetaan kasvavan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tekoälyä käytetään sisältömarkkinoinnin prosesseissa markkinointiyritysten näkökulmasta, ja miten tekoäly toimii sisältömarkkinoinnin tukena. Opinnäytetyössä kartoitettiin, miten suomalaiset markkinointiyritykset hyödyntävät tekoälyä ja millaisia kokemuksia asiantuntijoilla on sen käytöstä. Tiedonkeruumenetelmänä kartoituksessa käytettiin laadullista sähköpostihaastattelua, jonka avulla saatiin syvällisiä näkemyksiä tekoälyn hyödyistä ja haasteista. Lisäksi työn toiminnallisessa osuudessa luotiin käytännön esimerkkejä STDC-mallin avulla siitä, miten tekoälyä voi hyödyntää sisältömarkkinoinnissa.
Työn tuloksena havaittiin, että tekoäly tukee erityisesti ideointia, arviointia ja datan analysointia. Ihmisen rooli kuitenkaan ei ole tekoälyn johdosta katoamassa, vaan se on keskeinen sisällön laadun ja luovuuden varmistamisessa. Tekoälyn käyttö markkinoinnissa on vielä kehitysvaiheessa, mutta sen merkityksen odotetaan kasvavan tulevaisuudessa.