Messumarkkinointisuunnitelma : Vantaan asuntomessut, kohde 40, Verso
Kröger, Laura (2015)
Kröger, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313747
Tiivistelmä
Tavoitteena oli laatia messumarkkinointisuunnitelma Versolle, yhdelle vuoden 2015 Vantaan Kivistössä pidettävien asuntomessujen kohteelle. Kohteessa päänäytteilleasettajana toimi GreenBuild Oy ja työn toiminnallisena osana valmistunut suunnitelma tehtiin heidän käyttöönsä. Suunnitelmaa laadittaessa huomioitiin kuitenkin kaikki messuprojektissa mukana olleet yritykset.
Työn teoriaosassa kartoitettiin tapahtumamarkkinoinnin erikoispiirteitä, tapahtumaprosessia, tapahtuman markkinointiviestintää ja sitä miten tehdään onnistunut tapahtuma. Työssä myös tarkasteltiin mitä tarkoitetaan markkinointisuunnitelmalla ja millainen tapahtuma messut ovat. Tapahtumamarkkinointia tarkasteltiin soveltuvilta osin nimenomaan messujen näkökulmasta. Koska työn toimintaympäristönä ovat asuntomessut, esiteltiin työssä myös asuntomessuja ja messukävijöitä.
Teorian pohjalta syntyneiden ajatusten pohjalta laadittiin lähtökohdat messumarkkinointisuunnitelmalle. Itse työssä määriteltiin messujen tavoitteet, kohderyhmät, teema, viestintäkanavat sekä käytiin läpi mitä toimenpiteitä messumarkkinointi vaatii. Tämän pohjalta tehtiin varsinainen messumarkkinointisuunnitelma, johon kirjattiin nämä ajatukset sekä yksityiskohtaiset käytännön toimenpiteet.
Voitiin todeta, että messujen kannalta tärkeimpiä tekijöitä ovat onnistunut messuosasto sekä messuedustajat ja näihin myös kiinnitettiin eniten huomiota itse suunnitelmassa. Todettiin myös, että yksityiskohtaisella ja huolellisella suunnittelulla on iso merkitys onnistuneen tapahtuman järjestämisessä, joten suunnitelmassa käytiin läpi kaikki vaiheet ennakkomarkkinoinnista jälkimarkkinointiin.
Työn teoriaosassa kartoitettiin tapahtumamarkkinoinnin erikoispiirteitä, tapahtumaprosessia, tapahtuman markkinointiviestintää ja sitä miten tehdään onnistunut tapahtuma. Työssä myös tarkasteltiin mitä tarkoitetaan markkinointisuunnitelmalla ja millainen tapahtuma messut ovat. Tapahtumamarkkinointia tarkasteltiin soveltuvilta osin nimenomaan messujen näkökulmasta. Koska työn toimintaympäristönä ovat asuntomessut, esiteltiin työssä myös asuntomessuja ja messukävijöitä.
Teorian pohjalta syntyneiden ajatusten pohjalta laadittiin lähtökohdat messumarkkinointisuunnitelmalle. Itse työssä määriteltiin messujen tavoitteet, kohderyhmät, teema, viestintäkanavat sekä käytiin läpi mitä toimenpiteitä messumarkkinointi vaatii. Tämän pohjalta tehtiin varsinainen messumarkkinointisuunnitelma, johon kirjattiin nämä ajatukset sekä yksityiskohtaiset käytännön toimenpiteet.
Voitiin todeta, että messujen kannalta tärkeimpiä tekijöitä ovat onnistunut messuosasto sekä messuedustajat ja näihin myös kiinnitettiin eniten huomiota itse suunnitelmassa. Todettiin myös, että yksityiskohtaisella ja huolellisella suunnittelulla on iso merkitys onnistuneen tapahtuman järjestämisessä, joten suunnitelmassa käytiin läpi kaikki vaiheet ennakkomarkkinoinnista jälkimarkkinointiin.