Tyylinä tekniset rajoitteet : tutkimusmatka retrografiikan maailmaan
Nissinen, Ville (2025)
Nissinen, Ville
2025
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311213
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee retrografiikkaa eli tarkoituksellisesti teknisesti rajoitettua visuaalista tyyliä. Työ koostuu kolmesta osa-alueesta: historiallisesta katsauksesta 2D- ja 3D-grafiikkaan, retrohenkisen grafiikan ilmettä määrittävien keskeisten periaatteiden esittelystä sekä omasta tuotantoprojektista.
Historiallisessa osuudessa tarkastellaan, miten laitteistojen rajoitteet ovat vaikuttaneet peligrafiikan kehitykseen. Periaateosuudessa kuvataan muun muassa matalan resoluution, rajattujen väripalettien ja yksinkertaisen geometrisen muotokielen merkitystä sekä sitä, miten moderneja efektejä, kuten valaistusta voidaan yhdistää retrografiikkaan.
Tuotantoprojektina toteutettiin vedenalainen pelikohtaus Godot-pelimoottorissa. Siinä yhdistyvät matalapolygoniset mallit, pikselitekstuurit ja proseduraaliset elementit. Lopputuloksena syntyi visuaalisesti yhtenäinen taustakohtaus pelin aloitusvalikolle.
Historiallisessa osuudessa tarkastellaan, miten laitteistojen rajoitteet ovat vaikuttaneet peligrafiikan kehitykseen. Periaateosuudessa kuvataan muun muassa matalan resoluution, rajattujen väripalettien ja yksinkertaisen geometrisen muotokielen merkitystä sekä sitä, miten moderneja efektejä, kuten valaistusta voidaan yhdistää retrografiikkaan.
Tuotantoprojektina toteutettiin vedenalainen pelikohtaus Godot-pelimoottorissa. Siinä yhdistyvät matalapolygoniset mallit, pikselitekstuurit ja proseduraaliset elementit. Lopputuloksena syntyi visuaalisesti yhtenäinen taustakohtaus pelin aloitusvalikolle.
