Kuinka luoda vaikuttava 3D-hahmoportfolio : ja muita työnhaussa tarvittavia oppeja
Kahela, Niina (2025)
Kahela, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311248
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on toimia oppaana aloittelevalle hahmoartistille työnhaussa tarvittavan vaikuttavan 3D-hahmoportfolion luomiseen. Lisäksi työssä käydään läpi portfoliossa tarvittavan 3D-hahmon luonnin vaiheet. Työ perustuu ammattilaisten eri lähteissä antamiin ohjeisiin ja havainnollistaviin esimerkkikuviin portfolioista. Lähteistä havaittiin, että ilman portfoliota on mahdotonta saada työpaikkaa.
Työssä käy ilmi, että portfolioon kannattaa panostaa. Hyvässä portfoliossa laatu korvaa määrän. Kunhan portfoliossa on edes kaksi vakuuttavaa hahmomallia, on se tarpeeksi työnantajalle. Kannattaa tähdätä projektien tyylillä siihen, mitä haluaa töissä tehdä. Julkaisualustoista ArtStation osoittautui suositummaksi sen helppokäyttöisyyden ja saatavuuden vuoksi. Myös muita sosiaalisia medioita suositeltiin käytettäväksi töiden levitykseen portfolion ohella, jotta saadaan lisää saavutettavuutta.
Hahmonluonnissa käytiin läpi pintapuolin eri tarvittavat vaiheet portfoliotyötä varten. Projekti aloitetaan ensin löytämällä kiinnostava konseptitaide, joka halutaan tehdä 3D-malliksi. Sitten kannattaa luoda aikataulu ja suunnitelma sekä kerätä mahdollisimman paljon referenssikuvia projektia varten. Hahmon työstö alkaa aina blockoutista, missä käytetään isoja muotoja alkuun ja lisätään polygoneja vasta, kun niitä tarvitaan, perusmuotojen saavuttamiseksi. Sen jälkeen hahmosta hiotaan high-poly-malli, joka sitten retopotaan low-poly-malliksi. Ennen teksturointi tehdään UV-kartat, jotka viedään teksturointiohjelmaan. Siellä high-poly-mallin informaatio baketaan low-poly-malliin tekstuurikarttoina ja hahmo väritetään. Lopuksi malli poseerataan ja renderöidään pelimoottorissa kauniiksi kuvaksi.
Työssä käy ilmi, että portfolioon kannattaa panostaa. Hyvässä portfoliossa laatu korvaa määrän. Kunhan portfoliossa on edes kaksi vakuuttavaa hahmomallia, on se tarpeeksi työnantajalle. Kannattaa tähdätä projektien tyylillä siihen, mitä haluaa töissä tehdä. Julkaisualustoista ArtStation osoittautui suositummaksi sen helppokäyttöisyyden ja saatavuuden vuoksi. Myös muita sosiaalisia medioita suositeltiin käytettäväksi töiden levitykseen portfolion ohella, jotta saadaan lisää saavutettavuutta.
Hahmonluonnissa käytiin läpi pintapuolin eri tarvittavat vaiheet portfoliotyötä varten. Projekti aloitetaan ensin löytämällä kiinnostava konseptitaide, joka halutaan tehdä 3D-malliksi. Sitten kannattaa luoda aikataulu ja suunnitelma sekä kerätä mahdollisimman paljon referenssikuvia projektia varten. Hahmon työstö alkaa aina blockoutista, missä käytetään isoja muotoja alkuun ja lisätään polygoneja vasta, kun niitä tarvitaan, perusmuotojen saavuttamiseksi. Sen jälkeen hahmosta hiotaan high-poly-malli, joka sitten retopotaan low-poly-malliksi. Ennen teksturointi tehdään UV-kartat, jotka viedään teksturointiohjelmaan. Siellä high-poly-mallin informaatio baketaan low-poly-malliin tekstuurikarttoina ja hahmo väritetään. Lopuksi malli poseerataan ja renderöidään pelimoottorissa kauniiksi kuvaksi.
