Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Mitä tulee töihin, kun minä tulen töihin? – Varhaiskasvattajan voimavarat ja vaatimukset : kehityskeskustelulomake päiväkodin henkilöstölle

Tuominen, Hilda (2025)

 
Avaa tiedosto
Tuominen_Hilda.pdf (1.251Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Tuominen, Hilda
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411544
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksella on suomalaisessa yhteiskunnassa merkityksellinen asema ja varhaiskasvatuksessa työskentelevät ihmiset vaikuttavat lapsen kehitykseen erityisellä tavalla. Varhaiskasvatushenkilöstön työhyvinvointi on yhteydessä myös lasten hyvinvointiin ja turvalliseen kasvuympäristöön.

Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työväline, joka tuottaa tietoa varhaiskasvatushenkilöstön työhyvinvoinnin tasosta ja vahvistaa keskustelevan johtamisen asemaa henkilöstön työhyvinvoinnin ylläpitäjänä. Kehittämistyön tavoitteena oli vahvistaa henkilöstön kokemusta työhyvinvointiin panostamisesta ja mahdollistaa säännölliset kehityskeskustelut. Tavoitteena oli lisäksi tarjota esihenkilölle tutkittuun tietoon perustuva työväline, jota hän voisi hyödyntää yksikön kehityskeskusteluissa ja tarjota sitä muihin saman yrityksen varhaiskasvatusyksiköihin käytettäväksi. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina oli yksityisen palveluntuottajan varhaiskasvatusyksikkö.

Kehittämistyö perustui lineaariseen kehittämismalliin, joka koostuu neljästä
erillisestä vaiheesta: ideointi-, suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheesta.
Kehittämistyön tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja aivoriihimenetelmää.

Kehittämistyön lopullinen tuotos oli kehityskeskustelulomake, joka pilotoitiin
varhaiskasvatusyksikköön keväällä 2024. Kehityskeskustelulomakkeessa
painotettiin työntekijän vastuiden ja voimavarojen kompetenssia, jotka tuottavat tärkeää tietoa työntekijän hyvinvoinnin tasosta.

Kehittämisprosessi eteni yhteistyössä varhaiskasvatusyksikön esihenkilön
kanssa. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat ja lopullinen kehittämisprosessin tuote, kehityskeskustelulomake, saatettiin varhaiskasvatusyksikön käyttöön syyskuussa 2024.
 
Early childhood education has a meaningful status in Finnish society and the personnel in early childhood education affect children’s development in a special way. The wellbeing at work of the personnel in early childhood education is connected to the wellbeing of the children and safe growing environment in kindergartens.

The purpose of this development-oriented thesis was to compose a tool that provides important information about the wellbeing at work of personnel in early childhood education and to confirm the effects of the conversational management on it. The aim of the thesis was to establish the personnel’s experience of the will to improve the wellbeing at work and to enable regular performance appraisals. Also, one of the aims of the thesis was to provide a tool for the manager that is based on scientific data, and it could be used during the employee’s performance appraisals also in other units of the company. The development was conducted in collaboration with a company that produces privately run early childhood education services.

The development task was based on a linear development model and it consisted of four phases; composing, designing, implementing and evaluating. The research methods used for the development work were observation and brainstorming.

The product of the development work was a form to be used in the performance appraisals and it was piloted in the early childhood education unit during the spring of 2024. The performance appraisal form emphasized the competence of the employee’s responsibilities and resource which provided important data of the level of wellbeing.

The process advanced in co-operation with the early childhood education unit’s manager. All the aims of the thesis were accomplished and the final product, the appraisal form, was given to be used in the early childhood education unit in September 2024.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste