Disruptiivisten innovaatioiden vaikutus startup-yrityksen kilpailukykyyn : yrittäjän näkökulma
Tuominen, Lennart (2025)
Tuominen, Lennart
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten disruptiiviset innovaatiot vaikuttavat startup-yritysten kilpailukykyyn yrittäjän näkökulmasta. Työssä tarkasteltiin mitä disruptiivisuus startup-kontekstissa tarkoittaa, miten disruptiivisia tuotteita kehitetään ja viedään markkinoille sekä millä tavoin ne vaikuttavat yrityksen kilpailukykyyn.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu olemassa olevaan tutkimuskirjallisuuteen ja artikkeleihin, joissa käsiteltiin disruptiivisten innovaatioiden ominaispiirteitä, teoriaa, kilpailukykyä sekä startup-ympäristön erityispiirteitä. Empiirisessä osuudessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä eri toimialan startup-yrittäjää, joiden tuotteet ilmensivät disruptiivisia piirteitä.
Tulosten perusteella disruptiiviset tuotteet voivat merkittävästi vahvistaa startupin kilpailukykyä, mutta vaikutus syntyy ennen kaikkea asiakaslähtöisyyden, yksinkertaisuuden ja oikea-aikaisuuden kautta. Kilpailuetu ei rakennu pelkästään teknologisesta edistyksellisyydestä, vaan kyvystä ratkaista asiakkaan arjen ongelmia uudella tavalla. Opinnäytetyön tulokset osoittivat myös, että menestyksekäs disruptiivisen tuotteen kehitys vaatii jatkuvaa asiakasymmärryksen kokoamista ja kykyä muokata tuotetta nopeasti muuttuvien tarpeiden mukaan.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu olemassa olevaan tutkimuskirjallisuuteen ja artikkeleihin, joissa käsiteltiin disruptiivisten innovaatioiden ominaispiirteitä, teoriaa, kilpailukykyä sekä startup-ympäristön erityispiirteitä. Empiirisessä osuudessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä eri toimialan startup-yrittäjää, joiden tuotteet ilmensivät disruptiivisia piirteitä.
Tulosten perusteella disruptiiviset tuotteet voivat merkittävästi vahvistaa startupin kilpailukykyä, mutta vaikutus syntyy ennen kaikkea asiakaslähtöisyyden, yksinkertaisuuden ja oikea-aikaisuuden kautta. Kilpailuetu ei rakennu pelkästään teknologisesta edistyksellisyydestä, vaan kyvystä ratkaista asiakkaan arjen ongelmia uudella tavalla. Opinnäytetyön tulokset osoittivat myös, että menestyksekäs disruptiivisen tuotteen kehitys vaatii jatkuvaa asiakasymmärryksen kokoamista ja kykyä muokata tuotetta nopeasti muuttuvien tarpeiden mukaan.