Suomen Euromaster Oy:n verkkosivujen uudistaminen
Pitkänen, Pekka (2025)
Pitkänen, Pekka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411763
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada palautetta Suomen Euromasterin uusien verkkosivujen toiminnasta. Palautteen avulla tarkoituksena oli luoda kehitysideoita, joita yritys voisi hyödyntää verkkosivujen kehittämisessä. Palautekysely toteutettiin Kuopion palvelupisteessä rengassesongin aikana. Johdannossa pohjustettiin renkaan kehittymistä nykypäiväiseksi tuotteeksi, sekä kerrottiin markkinoinnin keinoista rengasalalla.
Seuraavaksi paneuduttiin Suomessa toimiviin yrityksiin rengasalalla ja esittelyyn valittiin 4 suurinta toimijaa. Lisäksi esiteltiin rengasalan tulevaisuuden näkymiä, sekä mahdollista potentiaalia kehitykselle ja kasvulle yksityissektorin asiakkaisiin liittyen.
Suomen Euromasterin uudistuneet verkkosivut esiteltiin ja samalla kerrottiin kattavasti, millainen rakenne sivuilla on, kuinka suoritusteho riittää nykypäivänä, sekä avattiin sivujen mobiiliversion toimivuutta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin nykyajan markkinointiin kiinteästi kuuluvia verkkosivujen chatbotteja, jossa paneuduttiin niiden historiaan ja kehitykseen nykypäivän versioiksi. Samalla avattiin myös tulevaisuuden näkymiä ja chatbottien potentiaalia markkinoinnissa. Tulevaisuudessa chatbotit tulevat hoitamaan suuren osan myyntityöstä. Kuitenkin myynnilliseen kenttätyöhön tullaan vielä tarvitsemaan ihmisiä, jotka käyvät konkreettisesti asiakaskäynneillä edustamassa yrityksiä.
Opinnäytetyöhön kiinteästi liittyvässä tutkimuskappaleessa kerrottiin tutkimusmenetelmistä ja myös tutkimuksen suorittamisesta. Lisäksi käytiin läpi kysymyksien tarkoitukset. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin ja koottiin kappaleeseen. Samalla kerrottiin myös, kuinka moni on vastannut ja vertailtiin vastauksien hajontaa. Tutkimustuloksien perusteella kehityskohteita löytyi, mm. vannekonfiguraattori osioon olisi hyvä lisätä rekisterinumerohakukenttä sekä Chatbot pitäisi muuttaa AI pohjaiseksi versioksi paremman asiakaskokemuksen takaamiseksi. Pääasiallisesti sivut kuitenkin palvelivat yritystä erittäin hyvin. Sivujen uudistus on siis onnistunut ja pienellä kehittämisellä saadaan informaatiota sopivasti kaikille asiakasryhmille.
Oppimisprosessissa motivaatioon auttoi se, että työ on ollut koko tutkimuksen ajan konkreettinen ja hyödyllinen yritykselle, jossa opinnäytetyön tekijä on työskennellyt. Tutkimusmenetelmien soveltaminen ja eri tutkimusalustoihin perehtyminen on tarjonnut hyödyllisiä työkaluja, joita voidaan käyttää myös työssä esimerkiksi kyselyiden toteuttamiseen. Se, että käsiteltävä yritys on tekijän oma työnantaja, on lisännyt motivaatiota tehdä opinnäytetyö laadukkaasti ja aidosti hyödylliseksi.
Seuraavaksi paneuduttiin Suomessa toimiviin yrityksiin rengasalalla ja esittelyyn valittiin 4 suurinta toimijaa. Lisäksi esiteltiin rengasalan tulevaisuuden näkymiä, sekä mahdollista potentiaalia kehitykselle ja kasvulle yksityissektorin asiakkaisiin liittyen.
Suomen Euromasterin uudistuneet verkkosivut esiteltiin ja samalla kerrottiin kattavasti, millainen rakenne sivuilla on, kuinka suoritusteho riittää nykypäivänä, sekä avattiin sivujen mobiiliversion toimivuutta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin nykyajan markkinointiin kiinteästi kuuluvia verkkosivujen chatbotteja, jossa paneuduttiin niiden historiaan ja kehitykseen nykypäivän versioiksi. Samalla avattiin myös tulevaisuuden näkymiä ja chatbottien potentiaalia markkinoinnissa. Tulevaisuudessa chatbotit tulevat hoitamaan suuren osan myyntityöstä. Kuitenkin myynnilliseen kenttätyöhön tullaan vielä tarvitsemaan ihmisiä, jotka käyvät konkreettisesti asiakaskäynneillä edustamassa yrityksiä.
Opinnäytetyöhön kiinteästi liittyvässä tutkimuskappaleessa kerrottiin tutkimusmenetelmistä ja myös tutkimuksen suorittamisesta. Lisäksi käytiin läpi kysymyksien tarkoitukset. Tutkimuksen vastaukset analysoitiin ja koottiin kappaleeseen. Samalla kerrottiin myös, kuinka moni on vastannut ja vertailtiin vastauksien hajontaa. Tutkimustuloksien perusteella kehityskohteita löytyi, mm. vannekonfiguraattori osioon olisi hyvä lisätä rekisterinumerohakukenttä sekä Chatbot pitäisi muuttaa AI pohjaiseksi versioksi paremman asiakaskokemuksen takaamiseksi. Pääasiallisesti sivut kuitenkin palvelivat yritystä erittäin hyvin. Sivujen uudistus on siis onnistunut ja pienellä kehittämisellä saadaan informaatiota sopivasti kaikille asiakasryhmille.
Oppimisprosessissa motivaatioon auttoi se, että työ on ollut koko tutkimuksen ajan konkreettinen ja hyödyllinen yritykselle, jossa opinnäytetyön tekijä on työskennellyt. Tutkimusmenetelmien soveltaminen ja eri tutkimusalustoihin perehtyminen on tarjonnut hyödyllisiä työkaluja, joita voidaan käyttää myös työssä esimerkiksi kyselyiden toteuttamiseen. Se, että käsiteltävä yritys on tekijän oma työnantaja, on lisännyt motivaatiota tehdä opinnäytetyö laadukkaasti ja aidosti hyödylliseksi.