Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Etäpalvelut yrityksen kilpailuetuna: asiakaskokemus huomioiden

Hovila, Sanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Hovila_Sanna.pdf (942.2Kt)
Lataukset: 


Hovila, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511892
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kaupan alan kasvanutta palveluvalikoimaa. Työssä palvelut jaoteltiin perinteisen kassapalvelun lisäksi itsepalveluihin sekä etäpalveluihin. Itsepalvelulla opinnäytetyössä tarkoitettiin palvelumuotoa, jossa asiakas saattoi tehdä ostoksensa itsenäisesti esim. itsepalvelukassan avulla. Etäpalveluilla puolestaan viitattiin palveluihin, jossa ostokset toimitettiin asiakkaan luokse. Tällaisia palveluja olivat mm. kotiinkuljetus ja robokuljetus. Palveluiden kartoittamisen lisäksi työssä selvitettiin mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan valintaan tietyn palvelumuodon suhteen.

Tutkimuksen perusteella suosituin ostamisen tapa oli itsepalvelukassa. Sen valintaan vaikuttivat erityisesti pienet ostokset, nopeus ja jonojen puuttuminen. Toiseksi suosituin palvelu oli perinteinen kassa, jota suosittiin suurien ostosten yhteydessä tai silloin kun ostettiin erityistuotteita (kuten tupakka- tai alennustuotteita). Etä-palveluiden käyttöön vaikuttivat moninaiset tekijät kuten yhtäkkinen tarve. Tutkimuksessa kävi lisäksi ilmi, etteivät etäpalvelut olleet vielä kaikilla käytössä.

Opinnäytetyön tutkimus on mahdollista toistaa tulevina vuosina palveluiden yleistyessä. Tutkimuksen perusteella havaittiin, että erilaisille palvelumuodoille löytyi jo käyttäjiä. Työn tulosten perusteella ei voitu todeta tarjoavatko etäpalvelut vielä kilpailuetua. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta oli kuitenkin nähtävissä, että tulevaisuudessa hintojen ja tuotevalikoiman kautta erottuminen käy haastavammaksi. Etäpalvelut tarjoavat uuden tavan tuoda kaupan palvelut suoraan asiakkaan luo, jolloin fyysinen asiointi myymälässä ei ole välttämätöntä. Tämä voi muodostaa merkittävän kilpailuedun jatkossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste