Sijoitustuotteiden tuotetietämystietämystestit : Tuotetietämystestien vaikutus sijoitusneuvonnassa Pohjolan Osuuspankissa
Pulli, Teemu (2025)
Pulli, Teemu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411752
Tiivistelmä
Sijoitusneuvonnan sääntelyä on tarkennettu jatkuvasti ja sijoituspalveluyrityksellä täytyy vastata sääntelyn vaatimuksiin soveltuvuusarvioinnin suorittamisesta koskien sijoituspalveluasiakasta. Keväällä 2023 ESMA on antanut ohjeita sääntelyn soveltuvuusvaatimuksista, joita sijoituspalveluyritysten tulisi pyrkiä noudattamaan.
Syksyllä 2024 Osuuspankeissa on otettu käyttöön sijoitusneuvontaan sijoitustuotteiden tuotetietämystestit, joilla pyritään varmistamaan asiakkaan tietämys tietystä sijoitustuotteesta sijoitusneuvonnan aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotetietämystestien vaikutuksia sijoitusneuvontaan, sijoitusneuvotteluun ja sen lopputulokseen Pohjolan Osuuspankissa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös tuotetietämystestien vaikutuksia asiakkaaseen ja asiakaskokemukseen tuotetietämystestin tekemisestä.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin keräämällä aineistoa teemahaastatteluilla, joihin osallistui Pohjolan Osuuspankin sijoitusneuvojia, jotka työssään tekevät tuotetietämystestejä asiakkaiden kanssa. Tutkimuksen tulokset perustuvat sijoitusneuvojien omiin kokemuksiin ja ajatuksiin tuotetietämystestien vaikutuksista. Tutkimusta analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntäen eri analyysimenetelmiä ja tutkimustuloksia havainnollistettiin viiden eri teeman avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta antaa lukijalle laajan teoreettisen tiedon sijoitusneuvonnasta, sijoitusneuvonnan sääntelystä ja asiakkaantuntemisen velvollisuudesta sekä opinnäytetyön tekemisen menetelmistä. Tietoperustassa on hyödynnetty laajasti painettuja teoksia, verkkolähteitä, lakeja sekä säännöksiä.
Johtopäätöksinä huomattiin, että tuotetietämystesteillä on ollut monenlaisia vaikutuksia sijoitusneuvonnan prosessiin, asiakkaaseen sekä sijoitusneuvonnan lopputulokseen. Tarkemmin tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä on avattu tutkimuksen salaisessa liitteessä. Tutkimus perustui Pohjolan Osuuspankissa olevien sijoitusneuvojien kokemuksiin. Jatkotutkimuksena työlle voitaisiin havainnoida asiakkaan omia kokemuksia tuotetietämystesteistä. The regulation of investment advising has been continuously refined, and investment service providers are required to conduct suitability assessments. At Pohjola Osuuspankki, investment product knowledge assessments have been introduced to ensure that clients possess adequate knowledge of specific investment products before making any investment decisions. The investment advisor´s task is to conduct a suitability assessment for the client.
The aim of this thesis was to examine how the implementation of these knowledge assessments has influenced the investment advisory process. The thesis was conducted by interviewing various investment advisors working at Pohjola Osuuspankki. The results of the interviews were based on the advisors´ personal experiences and perspectives. The data were analysed using multiple qualitative methods, and the results were illustrated through five thematic categories.
The theoretical framework of the thesis provides essential background infor-mation on investment advice and its regulation. The thesis outlines in detail how the research was structured, and which methods were applied. Sources used include academic literature, websites, as well as relevant laws and regulatory guidelines.
The study found that product knowledge assessments have had multiple effects on investment advising, the use of time during advisory meetings, and the overall outcome of the advisory process. The research findings are discussed in greater detail in the secret attachment. As a suggestion for future research, the focus could be placed on clients’ own experiences with product knowledge assessments in the context of investment advice.
Syksyllä 2024 Osuuspankeissa on otettu käyttöön sijoitusneuvontaan sijoitustuotteiden tuotetietämystestit, joilla pyritään varmistamaan asiakkaan tietämys tietystä sijoitustuotteesta sijoitusneuvonnan aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuotetietämystestien vaikutuksia sijoitusneuvontaan, sijoitusneuvotteluun ja sen lopputulokseen Pohjolan Osuuspankissa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös tuotetietämystestien vaikutuksia asiakkaaseen ja asiakaskokemukseen tuotetietämystestin tekemisestä.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tapaustutkimus. Tutkimus suoritettiin keräämällä aineistoa teemahaastatteluilla, joihin osallistui Pohjolan Osuuspankin sijoitusneuvojia, jotka työssään tekevät tuotetietämystestejä asiakkaiden kanssa. Tutkimuksen tulokset perustuvat sijoitusneuvojien omiin kokemuksiin ja ajatuksiin tuotetietämystestien vaikutuksista. Tutkimusta analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntäen eri analyysimenetelmiä ja tutkimustuloksia havainnollistettiin viiden eri teeman avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta antaa lukijalle laajan teoreettisen tiedon sijoitusneuvonnasta, sijoitusneuvonnan sääntelystä ja asiakkaantuntemisen velvollisuudesta sekä opinnäytetyön tekemisen menetelmistä. Tietoperustassa on hyödynnetty laajasti painettuja teoksia, verkkolähteitä, lakeja sekä säännöksiä.
Johtopäätöksinä huomattiin, että tuotetietämystesteillä on ollut monenlaisia vaikutuksia sijoitusneuvonnan prosessiin, asiakkaaseen sekä sijoitusneuvonnan lopputulokseen. Tarkemmin tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä on avattu tutkimuksen salaisessa liitteessä. Tutkimus perustui Pohjolan Osuuspankissa olevien sijoitusneuvojien kokemuksiin. Jatkotutkimuksena työlle voitaisiin havainnoida asiakkaan omia kokemuksia tuotetietämystesteistä.
The aim of this thesis was to examine how the implementation of these knowledge assessments has influenced the investment advisory process. The thesis was conducted by interviewing various investment advisors working at Pohjola Osuuspankki. The results of the interviews were based on the advisors´ personal experiences and perspectives. The data were analysed using multiple qualitative methods, and the results were illustrated through five thematic categories.
The theoretical framework of the thesis provides essential background infor-mation on investment advice and its regulation. The thesis outlines in detail how the research was structured, and which methods were applied. Sources used include academic literature, websites, as well as relevant laws and regulatory guidelines.
The study found that product knowledge assessments have had multiple effects on investment advising, the use of time during advisory meetings, and the overall outcome of the advisory process. The research findings are discussed in greater detail in the secret attachment. As a suggestion for future research, the focus could be placed on clients’ own experiences with product knowledge assessments in the context of investment advice.