Sosiaalisen median markkinointistrategian laatiminen ja sosiaalisen median hyödyntäminen apteekkien markkinoinnissa
Voutilainen, Annariina (2025)
Voutilainen, Annariina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051511994
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee apteekkien markkinointia sosiaalisessa mediassa ja markkinointistrategian luomista sosiaalisen median markkinointia varten. Apteekkien sosiaalisen median markkinointia ei ole juurikaan tutkittu ja myös sosiaalisen median markkinoinnin strategiaprosessista on varsin vähän tutkimusta. Tässä opinnäytetyössä on selvitetty, millainen on apteekin sosiaalisen median markkinointistrategia, kuinka se laaditaan ja kuinka sitä voidaan hyödyntää apteekin markkinoinnissa. Lisäksi on tarkasteltu kuinka toimialan erityispiirteet vaikut tavat apteekkien sosiaalisen median markkinointiin.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä on perehdytty sosiaalisen median markkinointistrategian teoreettiseen perustaan ja sen laadinnan ja toteutuksen eri vaiheissa tunnistettuihin oleellisiin tekijöihin. Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä on käytetty markkinoinnin vaihemalleja. Aihetta on käsitelty erityisesti SOSTAC-mallin mukaisesti vaiheittain etenevänä prosessina, joka koostuu nykytilan analysoinnista, tavoitteiden asettamisesta, strategisten valintojen tekemisestä, konkreettisen toimintasuunnitelman laatimisesta sekä toimenpiteiden seurannasta ja arvioinnista. Teorian pohjalta on analysoitu kohdeyrityksen sosiaalisen me dian markkinoinnin nykytilaa ja laadittu sosiaalisen median markkinointistrategia sekä sen toteuttamista tukeva konkreettinen toimintasuunnitelma. Opinnäytetyön tuotoksena kohdeyritykselle on luotu sosiaalisen median markkinointistrategia ja konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka avulla yritys voi kehittää markkinointia sosiaalisen median eri kanavissa
Tutkimuskysymyksinä tässä opinnäytetyössä olivat:
· mistä elementeistä sosiaalinen median markkinointistrategia koostuu?
· kuinka strategian laadinta prosessina etenee ja mitä eri vaiheissa tulee huomioida?
Vaikka toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotos on yleensä tarkoitettu vain kohdeyritykselle, voidaan tässä opinnäytetyössä kuvattua sosiaalisen median markkinointistrategian laadinnan prosessia hyödyntää laajemmin muissa yrityksissä eri toimialoilla.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, neljästä pääluvusta sekä yhteenvedosta. Luvussa kaksi on käsitelty lyhyesti sosiaalisen median markkinointiin liittyvää käsitteistöä ja sosiaalista mediaa markkinointikanavana. Luku kolme muodostaa opinnäytetyön varsinaisen teoreettisen viitekehyksen ja siinä on tarkasteltu SOSTAC-mallin lisäksi muita vaihemalleja sekä niiden merkitystä käytännön kehittämistyön näkökulmasta. Luvussa neljä on kuvattu apteekkien toimintaan liittyviä erityispiirteitä, jotka vaikuttavat niiden markkinointiin ja sosiaalisen median käyttöön siinä. Luvussa viisi teoreettista viitekehystä on sovellettu laatimalla kohdeyritykselle sosiaalisen median markkinointistrategia ja sitä toteuttava konkreettinen toimintasuunnitelma.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä on perehdytty sosiaalisen median markkinointistrategian teoreettiseen perustaan ja sen laadinnan ja toteutuksen eri vaiheissa tunnistettuihin oleellisiin tekijöihin. Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä on käytetty markkinoinnin vaihemalleja. Aihetta on käsitelty erityisesti SOSTAC-mallin mukaisesti vaiheittain etenevänä prosessina, joka koostuu nykytilan analysoinnista, tavoitteiden asettamisesta, strategisten valintojen tekemisestä, konkreettisen toimintasuunnitelman laatimisesta sekä toimenpiteiden seurannasta ja arvioinnista. Teorian pohjalta on analysoitu kohdeyrityksen sosiaalisen me dian markkinoinnin nykytilaa ja laadittu sosiaalisen median markkinointistrategia sekä sen toteuttamista tukeva konkreettinen toimintasuunnitelma. Opinnäytetyön tuotoksena kohdeyritykselle on luotu sosiaalisen median markkinointistrategia ja konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka avulla yritys voi kehittää markkinointia sosiaalisen median eri kanavissa
Tutkimuskysymyksinä tässä opinnäytetyössä olivat:
· mistä elementeistä sosiaalinen median markkinointistrategia koostuu?
· kuinka strategian laadinta prosessina etenee ja mitä eri vaiheissa tulee huomioida?
Vaikka toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotos on yleensä tarkoitettu vain kohdeyritykselle, voidaan tässä opinnäytetyössä kuvattua sosiaalisen median markkinointistrategian laadinnan prosessia hyödyntää laajemmin muissa yrityksissä eri toimialoilla.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, neljästä pääluvusta sekä yhteenvedosta. Luvussa kaksi on käsitelty lyhyesti sosiaalisen median markkinointiin liittyvää käsitteistöä ja sosiaalista mediaa markkinointikanavana. Luku kolme muodostaa opinnäytetyön varsinaisen teoreettisen viitekehyksen ja siinä on tarkasteltu SOSTAC-mallin lisäksi muita vaihemalleja sekä niiden merkitystä käytännön kehittämistyön näkökulmasta. Luvussa neljä on kuvattu apteekkien toimintaan liittyviä erityispiirteitä, jotka vaikuttavat niiden markkinointiin ja sosiaalisen median käyttöön siinä. Luvussa viisi teoreettista viitekehystä on sovellettu laatimalla kohdeyritykselle sosiaalisen median markkinointistrategia ja sitä toteuttava konkreettinen toimintasuunnitelma.